Nyheter

– Religionsfaget skal motvirke fordommer og diskriminering

Utdanningsdirektoratet gjør ingen forhåndsgodkjenning av undervisningsmateriell, men kan føre tilsyn med friskolenes håndtering av læreplanen.

Avdelingsdirektør Einar Plahter i Utdanningsdirektoratet sier at friskolene har anledning til å gi opplæring i sitt syn og sitt verdigrunnlag. Dette skal være synliggjort i stiftelsesdokumenter og læreplanene.

– Men undervisningen skal motvirke fordommer og diskriminering og gi opplæring i andres syn og verdigrunnlag. Skolene bestemmer selv hvordan de gjennomfører opplæringene og velger sitt undervisningsmateriell. Det er ingen forhåndsgodkjenning fra staten.

LES MER: Lærer snakket Muhammed ned og Jesus opp

Kan gjennomføre tilsyn

Er sammenligningen av Jesus og Muhammed fra Danielsen på Sotra innenfor det friskoler kan gjøre?

– Jeg kan ikke ta stilling til denne saken som har versert i media. Hvor grensen går i enkelt saker kan jeg ikke saksbehandle her og nå.

På generelt grunnlag er det greit i undervisningssammenheng å sammenligne ulike religioner?

– Det har jeg ingen kommentar til, men vi kan gjennomføre tilsyn ved friskoler og se hvordan skolene jobber med læreplanen. Skolene kan godt si hva deres verdigrunnlag er, men må skape balanse ved å si hva andre mener.

– Favorisering må ikke føre til lovbrudd

Kan du forstå at folk blir kritiske til friskoler når slike hendelser oppstår?

– Jeg kan i hvert fall forstå at mange har meninger og kan være kritiske til enkelt hendelser ved friskoler.

Hvis en friskole mener kristendommen er den beste religionen, kan de da fremheve dette i undervisningen slik de selv ønsker?

– Ikke dersom undervisningen fører til brudd på formålsparagrafen i loven. Det skal gis opplæring i andre syn og norsk lovgivning på området, sier Plahter.

– Dette er forkynnelsesretorikk

– Formålet med sammenligningen som ble delt ut på Sotra var åpenbart å vise at kristendommen er overlegen eller «mer sann» enn islam. Det er forkynnelsesretorikk, og ikke en religionsvitenskapelig sammenligning, sier Sissel Undheim, førsteamanuensis religionsvitenskapelig fagdidaktikk ved Universitetet i Bergen.

– Sammenligningen er hverken objektiv, nøytral eller pluralistisk slik religionsopplæringen i skolen skal være. Den bidrar heller ikke til å fremme respekt og toleranse, slik faget skal gjøre.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter