Nyheter

Prydet WC med Jesus og Maria

Restaurant dekorerte toalettene med store ikoner av Jesus og Jomfru Maria. – I Norge blir det gjerne sett på som litt naivt å tro at hellighet er knyttet til materielle ting, sier religionsviter.

– Dette er nok et uttrykk for en åndelig interesse, men viser samtidig en total kunnskapsløshet. De tar noe så hellig inn
på det aller skitneste stedet. Det er å vanhellige det hellige, sier katolikk Ragnhild Aadland Høen.

Hun er en av flere som reagerer kraftig på at restauranten Bula Neobistro i Trondheim, som har montert store, ikoniske bilder av Jesus og Jomfru Maria på henholdsvis herre- og dametoalettet.

Aadland Høen mener dekorasjonen forteller om et samfunn som har mistet kontakt med røttene sine.

– Folk skjønner ikke lenger forskjell på hva som er hellig og hva som ikke er det. Et toalett er i hvert fall ikke det, sier hun.

Samtidig mener hun saken kan vitne om en gryende interesse for noe dypere, noe åndelig
eller religiøst.

Buddha på badet

Liv Ingeborg Lied, professor i religionsvitenskap ved Det teologiske
menighetsfakultet (MF), forklarer dekorasjonen med at materielle ting i Norge, og i den protestantiske kristendommen, ikke er inngangen til hellighet.

– I Norge blir det gjerne sett på som litt naivt å tro at hellighet er knyttet til materielle ting, sier religionsviter Liv Ingeborg Lied.

– Vår religion er offisielt knyttet til kunnskap og intellektuell erkjennelse, forklarer Lied.

Hun mener vi har en større distanse til hellige symboler i 
Norge enn steder der for eksempel
 Den katolske eller Den orto­dokse kirke er mer utbredt.

– I Norge blir det gjerne sett på som litt naivt å tro at hellighet er knyttet til materielle ting, sier hun.

Religionsviteren har blant
 annet har forsket på religiøs pynt i norske hjem, men har aldri sett kristne symboler på toaletter før.

Derimot er buddhistiske figurer og symboler vanlig på toalettet, ifølge Lied.

Både på restauranter, hoteller og hjemme hos folk, brukes Buddha som pynt på bad og toalett, gjerne i kombinasjon med røkelse og lys.

– Det henger nok sammen med en spa-kultur, der man forbinder dette med harmoni, velvære, eksklusivitet, og pause. I Vesten assosierer man ofte Buddha med noe avslappende, ufarlig og meditativt.

Humoristisk

I tillegg er det svært vanlig å tulle med religion i vår kultur, mener Lied. Toalettet på restauranter er ofte et
sted med en slags motkultur, som ofte er humoristisk, sier hun.

– Der kan være graffiti, plakater eller bilder av konge­familien. Religiøse ikoner er en åpenbar ting å tulle med i den sammenhengen. Det er noe som betyr mye, og skaper derfor en stor effekt ved å trekke det inn
på toalettet, som er helt hverdagslig.

Står sterkt

Kristin Molland Norderval har skrevet boka «Korset og sommerfuglen», som er en teologisk fagbok for barn om kristne symboler.

Hun syns ikke kristne symboler på toalettet er noe å spøke med, selv ikke i Norge.

– Vi kan tøyse med veldig
mye, men jeg syns dette bare
ble dumt, sier Norderval.

Hun mener religiøse symboler fortsatt står sterkt i Norge, selv om de kanskje er enda sterkere andre steder.

– Jeg tror veldig mange vil reagere på dette. Vi blir mer og mer sekulære, men slik jeg ser det, sitter det fortsatt i ryggmargen hos oss.

Norderval tror det er lettere å trå feil når det gjelder andres religioner enn sin egen.

– Den som har en religion kjenner den best selv, og vet hva som er rett og galt.

På dametoalettet er det jomfru Maria som pryder veggen.
På dametoalettet er det jomfru Maria som pryder veggen. Foto: Stein Lorentzen/NRK 

Ironi

Religionsviter Lied mener et av hovedspørsmålene i samfunnet i dag handler om å ta hensyn til andres kulturer og religioner.

– I hvilken grad skal vi ta hensyn til religiøse følelser, og hvor går grensene går mellom ironi og harselas? Det er en av de store debattene, sier Lied.

Restaurantsjef Renee Fagerhøi sier til NRK at hun ønsker å gi gjestene sine en åndelig opplevelse, også på do.

– Dette er min restaurant som jeg har utsmykket på en spesiell måte. Jeg har gjester som er
katolikker og teologer, folk som har god kunnskap om bruk av
religiøse symboler. De sier at dette er flott, at det ser fint ut, og at det ikke strider mot noen ting. Derfor ser jeg ingen grunn til å gjøre endringer, forklarer hun.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter