Nyheter

PR-rådgiver slakter dåpsreklame

– Nærmere alternativbevegelsens retorikk og de visuelle virkemidlene til Scientologi-bevegelsen har Den norske kirke aldri vært, mener Jarle Aabø om Aksjon dåps kinoreklame.

Bilde 1 av 3

Aksjon dåp har siden 2014 jobbet målrettet for å få flere til å døpe barna sine. «Siste sprell» fra kampanjen er en dåpsreklame som skal sendes i én måned på kino i Stavanger og Sandnes.

– Filmen har vært klar en stund, men kinovisningen ble initiert av at filmen «Bridget Jones baby» skal vises. Vi tror den filmen tiltrekker seg en god del av målgruppen vår som er unge kvinner. Vi ønsker å være til stede der folk er, siden de ikke kommer til oss, sier Andreas E. Eidsaa Jr., kirkeverge i Sandnes og leder for aksjonens styringsgruppe.

SE DÅPSREKLAMEN

Himmel over livet

Himmelen er fantastisk - Sjekk denne fine kinoreklamen. Trykk for all del på HD for beste kvalitet!

Posted by Aksjon dåp on Monday, November 2, 2015

Den norske kirke har betalt 57.000 kroner for å få vist filmen foran alle filmer som vises i de to byene på Nord-Jæren. Selve produksjonen av filmen har kostet om lag 35.000 kroner.

For to år siden fikk kampanjen stor oppmerksomhet for sin første reklamefilm av en rappende baby.

– Den forrige filmen ble opplevd kontroversiell samtidig som den ga oss mye publisitet. Nå ønsket vi å få fram det vakre i dåpen, storheten og undringen, sier han.

LES OGSÅ: Slik snudde kirken i Sandnes synkende dåpstrend

– Kvalmende følelse

PR-rådgiver Jarle Aabø var ikke nådig mot filmen med den rappende babyen. «Søppel», kalte han påfunnet. Hans karakter på den nye filmen er ikke særlig god.

– Nærmere alternativbevegelsens retorikk og de visuelle virkemidlene til Scientologi-bevegelsen har Den norske kirke aldri vært. Her dynger de ned filmen med et innhold og bilder som skaper en kvalmende følelse av reklame og lureri, er den knallharde dommen.

Aabø synes Den norske kirke burde holdt seg for god til å lage en reklamefilm for en «hellig handling».

– Det er egentlig helt utrolig at kirken, Guds menn og kvinner, finner det korrekt å gjøre en hellig handling om til en reklamefilm. Dette verktøyet tilhører de kommersielle råtassene i «det religiøse markedet», sier han.

En film fra Den norske kirke burde heller være informativ, mener han.

LES OGSÅ: Nå ringer kirken til familier for å få dem til å døpe barna sine

For vanlige folk – ikke Aabø

Eidssaa i Aksjon dåp tar seg ikke nær av Aabøs «dom»:

– Vi har testet filmen på folk og har sett reaksjonene i kinosalen. Det har blitt helt stille, så folk legger merke til den. Vi har laget filmen for vanlige folk, så Aabøs kritikk gjør ikke noe inntrykk på meg, sier han.

I motsetning til Aabø, roser Magne Supphellen, professor i markedsøkonomi ved Norges Handelshøyskole, reklamefilmen.

– Valget om å døpe eller ikke, er viktig for de aller fleste. Det handler både om å følge opp eller bryte lange familietradisjoner, og det handler om store eksistensielle spørsmål. Filmen treffer godt både med form og budskap, etter min vurdering, skriver han i en e-post.

LES OGSÅ: Døpstallene raser nedover – kirken lokker med drop-in dåp

– Åpen og inviterende

Han mener budskapet treffer de mange som er usikre på om de skal døpe, men som opplever at det «finnes noe større i tilværelsen».

– Budskapet formidles åpent og inviterende, ikke bombastisk konkluderende. Mange unge par som venter et barn eller har planer om å stifte familie vil kunne finne denne reklamen interessant og relevant for det valget de skal ta om å døpe eller ikke. Historien er godt fortalt og holder på interessen gjennom hele filmen, fortsetter han.

Han synes også valget om å vise filmen på kino er fornuftig, siden kinopublikumet er mer oppmerksomme på reklame.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter