Nyheter

'Pilegrimene trenger senger'

Kulturministeren mener den store økningen i antall pilegrimer de siste årene har ført til at næringslivet må komme på banen.

– Jeg har gått hele veien fra Oslo, og det har tatt over 40 dager, sier Günter Härle.

Han er fra Heidelberg i Tyskland og er en av de mange som denne sommeren har tatt turen over fjellet fra hovedstaden til Trondheim denne sommeren. Han har benyttet seg av et av de mange turtilbudene som finnes for de som vil gå Pilegrimsleden fra Oslo til Nidaros. De fleste går bare deler av den lange veien, men for de som velger å gå hele strekningen, koster det omtrent 35.000 kroner og varer i seks uker.

– Dette inkluderer kost, losji på hotell og vandrehjem, samt transport av bagasje mellom etappene, opplyser Härle om.

LES MER: Åndelige opplevelser uten stress

Vil skape arbeidsplasser

I 2010 var det 15 registrerte pilegrimer som dro fra Oslo. I fjor hadde tallet økt til 394, melder Nasjonalt Pilegrimssenter. Tallet har altså godt over tyvedoblet seg på seks år. Kulturminister Linda Hofstad Helleland mener man må finne ut hvordan man skal lage et best mulig tilbud for de som går Pilegrimsleden.

Hvilken rolle skal næringslivet spille?

Pilegrimene trenger sengeplasser, mat, apotek og lignende tjenester. Det er der næringslivet kommer inn. Vi må se på hvordan vi kan legge til rette for samarbeid mellom kommuner, regjering og næringsliv, sier hun.

Skal private aktører kunne tjene penger på våre nasjonalminner?

Dette handler om å skape arbeidsplasser, også i distriktene. At man tjener penger på turisme er ikke nytt, og noe man har gjort gjennom alle tider. Man tar også inngangsbilletter i domkirka når det er konserter, sier Helleland.

LES MER: Satser på kulturturisme

Kulturturisme genererer inntekter

En annen som også deltok på vandringen fra Smistad til Lian restaurant, er Jan Åge Fjørtoft. Han har 71 landskamper og 20 mål for Norges herrelandslag i fotball, og sitter i pilegrimsressursgruppen. På tirsdag var han ordstyrer for seminaret «Pilegrimsvandring – muligheter og opplevelser».

– Vi diskuterte balansen mellom respekten for det åndelige aspektet og behovet for kommersielle aktører som kan sørge for gode tilbud til turistene, sier Fjørtoft.

Han mener man i Norge er glad i spleiselag og at pilegrimsleden er nettopp et slikt et.

– Noen sier at kunst og kultur ikke skal kommersialiseres. Men sannheten er at det genererer inntekter for lokale kommersielle aktører, samtidig som pilegrimene har en genuin interesse for at tilbudet er så godt som mulig. Det store spørsmålet er egentlig hvordan næringslivet kan legge til rette for overnatting, mat og vedlikehold av ledene, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter