– Pilegrimene druknes i ideologi-produksjon

– Pilegrimsreiser ligner mer og mer på alminnelig turistvirksomhet, mener prest. – Vi vil la markedskreftene overta pilegrimsreisene, sier leder i Nasjonalt Pilegrimssenter.

KOMMERSIALISERING: – Jeg synes det er trist at grådighetskulturen også skal gjelde pilegrimsvandringer, sier Eivind Luthen. Her fra kulturminister Linda Hofstad Hellelands pilegrimsvandring i sommer.
Publisert Sist oppdatert

Pilegrimssenterne får en profil som er mer og mer lik reiselivsbransjens, sier prest og pilegrimsvandrer Kjell A. Nyhus.

I en kronikk i Vårt Land går han i rette kommersialiseringen av pilegrimsvirksomheten i Norge. Han viser blant annet til en av Oslosenterets vandringer som koster 2440,- per døgn. I stedet tar han til orde for «enkelhet og egenmestring».

– Pilegrims­vandring bør være noe helt annet enn pakketurisme. Pilegrimsbevegelsen bør ha Den norske turistforening, ikke reiselivsbransjen, som modell, sier han.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP