Nyheter

Perfekt «storm»

Drapet på løven Cecil har alle ingrediensene for å skape en perfekt storm på sosiale medier, ­mener medieviter.

Det mener medieviter Ida Aalen, som snart er aktuell med boken Sosiale medier.

En løve er iøyenfallende i flommen av informasjon, saken vekker sinne og har noen å rette sinnet mot. Drapet på løven Cecil er som skapt for sosiale medier, ifølge medieviteren:

Sterke følelser

– Ting som vekker sterke negative eller positive følelser, som vekker affekt, øker sannsynligheten for å nå gjennom i sosiale medier. Når du blir sint får du behov for å agere. Å dele eller like noe i sosiale medier er en spontan, impulsiv handling.

Ting som gjør folk triste, sprer seg derimot dårlig, mener hun. Derfor gjør løven Cecil det bedre enn for eksempel Leger uten grensers kampanje om glemte humanitære kriser.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Trist

– Forskningen viser at når man blir trist, trekker man seg litt inn i seg selv og tenker «uff, det var fælt». Glemte kriser er også lite iøyenfallende i informasjonsstrømmen.

– Det er dessuten vanskelig å «like» for eksempel en sak om voldtekt. Om man skal snakke om ting som er kritikkverdig, vil det ofte spre seg bedre om man formulerer seg på en måte hvor folk kan like løsningen på problemet, i stedet for selve problemet, sier medie­viteren Ida Aalen.

Les mer om mer disse temaene:

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg

Andreas W. H. Lindvåg er politisk reporter i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter