Nyheter

Pekte på andre veier å gå

Per-Yngve Monsen mener at krav fra Nav kunne vært løst uten så omfattende endringer som Fretex Norge-leder Trond Ivar Vestre ønsket. Vestre begynte i går sin forklaring.

Mandag startet rettssaken mellom Per-Yngve Monsen og Fretex, representert ved Trond Ivar Vestre, daglig leder for Fretex Norge AS og styreleder for Fretex Miljø AS. Monsen har gått til sak mot Fretex fordi han mener at han mistet sin stilling som administrasjonssjef i Fretex Øst-Norge, ikke fordi det var nødvendig på grunn av omorganisering, men at dette var en følge av at han varslet om det han mener er kritikkverdige forhold i Fretex.

I sin forklaring torsdag understreket Monsen at han mener at en større omorganisering i Fretex som ble vedtatt i 2017, var tynt fundert, har skjedd uforsvarlig raskt og at det ikke var nødvendig å gjøre så omfattende endringer som Fretex-ledelsen la opp til. Utgangspunktet for omorganiseringen var at Nav stilte krav om at Fretex laget et større skille mellom den delen av virksomheten som handler om attføring og samarbeid med Nav, og den delen av virksomheten 
som handler om kjøp og salg.

– Vi hadde i regnskapet vårt allerede gjort tilpasninger som jeg fikk opplyst var godkjent av Nav, sa Monsen til retten.

Dermed var den regnskapsmessige delen av Navs krav løst ifølge Monsen. Fretex oppfattet også at Nav krevde at virksomheter i Fretex som ikke var knyttet til attføring, ikke kunne være en del av attføringsvirksomhetene. Dette mener Monsen kunne vært løst ved at virksomhet som ikke drev attføring kunne skilles ut i et eget selskap. For Fretex Øst-Norge handlet dette om et tilleggsprosjekt som ble kalt jobbkonsulenter, som hadde som oppgave å gi coaching til arbeidstakere i virksomheter som ikke var tilknyttet attføring. Monsen understreket at jobbkonsulentene utgjorde en liten del av den totale virksomheten.

Lite informasjon

Monsen var på denne tiden også ansattrepresentant i styret for Fretex Norge, og deltok på styremøter som behandlet omorganiseringen. I sin forklaring sa Monsen at prosessen fram til omorganiseringen gikk raskt, og at han i styret etterlyste mer informasjon om hva omorganiseringen ville koste.

– Var kostnaden ved prosessen, som konsulenter, advokater, tinglysing og kontrakter stipulert? spurte Trygve Staff, som er Monsens advokat.

– Det fantes ingenting. Det var en enkel skisse som viste totalkostnaden, men den var lite å forholde seg til, svarte Monsen.

Dokumentene som ble lagt fram, var ifølge Monsen en skattevurdering fra advokatfirmaet Schjødt, og en analyse av styrker, svakheter, muligheter og trusler ved ulike organisasjonsmodeller. Monsen mente at det var én modell som hele veien lå an til å bli valgt, og som ble kalt modell C. I denne modellen ble det etter hvert klart at hans stilling som administrasjonssjef ble borte.

LES OGSÅ: Suppe, såpe og en varslingssak

Tøffere tider

Trond Ivar Vestre startet midt på dagen torsdag å forklare seg om omorganiseringsprosessen og hvordan den førte til at en av kjedesjefene i Fretex måtte forlate selskapet.

Vestre forklarte om sin bakgrunn at han startet sin karriere i Tollvesenet, tok et år på BI og distriktshøyskole, og deretter var ansatt i et transportselskap i Stavanger før han begynte i Fretex Vest-Norge i 2005. Der var han fram til 2011 da han ble daglig leder i Fretex Norge med base i Sandnes.

– Vi har en spenstig visjon, som er at vi ønsker å gi folk tro på framtida, sa Vestre.

Han sa seg enig i at de regnskapsmessige kravene fra Nav var innfridd før omorganiseringen, men viste til at Nav også stilte krav til organisering. Ifølge Vestre kunne ikke driften av arbeidstrening skje i samme selskap som annen økonomisk aktivitet fra 1. januar 2018, og aktiviteter innen transport, miljø og arbeidslivstjenester til det private markedet lå utenfor, og at omfanget av dette er noe større enn Monsen antydet i sin forklaring.

Vestre understreket at det i tillegg var andre forhold som krevde endringer, som økende konkurranse fra andre gjenbruksaktører og økende kostnader. Derfor ble det vedtatt nye og offensive mål av styret, som den nevnte kjedesjefen kritiserte. Dessuten mente Vestre at det var sider ved organisasjonsstrukturen som han ikke syntes fungerte så godt.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter