Nyheter

– Oslo står overfor radikale endringer

Valgforsker tror den nye byregjering vil greie å gi hovedstadens borgere en bilfri by.

Valgforsker Frank Aarebrot tror Oslos nye byregjering vil greie å gjennomføre store endringer i hovedstaden.

– Jeg tror de vil greie å få til radikale tiltak som en bilfri by. Men det krever jo at man får på plass alternative transportmuligheter, sier Aarebrot.

Da Oslos nye trepartiregjering, Ap, SV og Miljøpartiet De Grønne, presenterte sin plattform for byrådssamarbeidet mandag, fastslo de at det ikke vil bli noen utbygging av E18 vestover.

Derimot skal Oslo sentrum bli bilfritt innen 2019.

– I 2030 vil det fortsatt være folk som kjører bil i Oslo, men de skal være utslippsfrie. Jeg tror at om noen år vil unødvendig bilbruk virke like rart, som det i dag gjør å røyke inne, sa Miljøpartiets Lan Marie Nguyen Berg mandag.

LES MER: De grønne bommer når de binder set til venstresiden

Utstillingsvindu

Ifølge Aarebrot er dette imidlertid byregjeringens forhandlingsposisjon foran forhandlingene om Oslopakke 3 som skal ta til om få måneder.

Samtidig tror han at utviklingen i hovedstaden blir svært viktig for valget i 2017.

– Særlig for De Grønne vil Oslo bli et viktig utstillingsvindu for hvor mye gjennomslag de kan få. Men samtidig kan det bli vanskeligere for partiet å hevde sin blokkuavhengighet, mener valgforskeren – som liker navneskiftet fra byråd til byregjering.

– Det er å kalle en spade for en spade og understreker det parlamentariske ansvaret, sier han.

LES MER: – Jeg har jobbet hardt for dette lenge

Elsykkelfond

Raymond Johansen (Ap) kalte det en historisk dag da Ap, SV og MDG la fram sin byrådserklæring for Oslo mandag formiddag.

– Det er et skifte i Oslo etter 19 år med Høyre, Frp, KrF og Venstre. Det er første gang Miljøpartiet De Grønne er med i et slikt samarbeid. Det er første gang disse tre partiene skal styre sammen, sa Johansen, som blir hovedstadens nye byrådsleder.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Oslos nye byregjering lover at klimagassutslippene i Oslo skal ned med 95 prosent innen 2030. Billige elsykler, bilfrie gater og flere grønne lunger er blant tiltakene.

– Vi øker ambisjonsnivået kraftig. Vi har en massiv satsing på miljøvennlig transport. Oslo har fantastiske forutsetninger for å bli en sykkelby, men da må vi prioritere sykkel framfor biler og parkeringsplasser, sier Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

I tillegg til å gjøre Oslo bilfritt innenfor ring 1, sier Berg at byregjeringen vil opprette et elsykkelfond for å subsidiere kjøp av elektriske sykler for Oslos innbyggere. Så snart loven tillater det, skal det opprettes lavutslippssoner i byen. Og en rekke veier skal gjøres bilfrie.

LES MER: – Nå kan Miljøpartiet kjempe enda tøffere mot de andre partiene

Eiendomsskatt

Lan Marie Nguyen Berg sier byregjeringen også vil sørge for flere grønne lunger i hovedstaden og at markagrensa ikke flyttes.

Samtidig lover rødgrønne byrådet i Oslo at de skal gå videre med planene om et anlegg for fangst og lagring av CO2 ved energigjenvinningsanlegget på Klemetsrud.

Eiendomsskatt på boliger vil bli innført i Oslo fra 2016, etter Arbeiderpartiets modell. Skatt på næringseiendom skal etter planen innføres i 2017

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter