Nyheter

Opplever at sikkerheten er godt ivaretatt

Skolene må kunne gå ut fra at systemene de bruker er sikret av arbeidsgiver, mener lektor.

– Mitt inntrykk er at elevsikkerheten godt ivaretatt. Mer utfordrende kan nok bruken av digitale tjenester som ikke er innkjøpt av skolevesenet være, som Google docs, sier lektor Henning Lund ved Eikeli videregående skole.

Eikeli, som også er tilknyttet Nasjonal digital læringsarena, viser til at det er Akershus fylkeskommune som stiller datasystemene skolen bruker til rådighet.

Både Datatilsynet og regjeringen spør hvilken elevinformasjon som egentlig er nødvendig å samle inn og lagre digitalt. Datatilsynet reagerer på at ­utvalget som har kommet med anbefalinger til fremtidens skole,­ ikke har vurdert følgene for elevers personvern.

LES MER: – Nye planer for skolen krenker elevenes integritet

Positivt

Skedsmo videregående skole ligger også under Akershus fylkeskommune. Skedsmo er en av skolene hvor Datatilsynet har foretatt kontroll.

– For vår del var det positivt å bli mer bevisstgjort på hvordan vi skal behandle personopplysninger og få dokumentert hvordan det sto til, sier rektor Stein Pettersen ved Skedsmo.

Kontrollen opplevdes også som veiledning, ifølge Pettersen.

Skolen, som har over 200 ansatte og 1.100 elever, hadde Datatilsynet på besøk i mars 2014. Det ble påpekt syv avvik, og Akershus fylkeskommune hadde ansvar for å forbedre disse. Avvikene er nå rettet opp og godkjent av tilsynet, forteller Pettersen.

Personvern vil alltid være utfordrende, fremhever han.

– Fordelen er at systemene vi bruker ikke skal ivaretas av hver enkelt skole, men av fylkeskommunen, sier han.

LES MER: Du gir fra deg mye informasjon i gentester

Digital omstilling

Som på alle områder blir også skoleverket mer og mer digitalisert. Henning Lund kaller seg digital entusiast og er opptatt av å bruke digitale verktøy i undervisningen.

– Jeg synes nok at utviklingen kunne gått litt raskere, men mange lærere trenger tid til å omstille seg, sier han.

Den digitale utviklingen utfordrer den tradisjonelle lærerrollen. Det å stå foran elevene og snakke, er ikke nødvendigvis det som fungerer best, avslutter han.

Også når det gjelder det psykososiale miljøet på skolene, byr den digitale hverdagen på andre utfordringer nå enn tidligere.

– Det er vanskelig å ha oversikt overalt. Elevene bruker så utrolig mange verktøy – Facebook og Twitter er noen av dem. Det gir oss helt andre utfordringer når vi skal håndtere for eksempel utfrysing, sier Pettersen.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter