Kirke

Oase tar Godwins forkynnelse i forsvar

Kritikken av Roy Godwins tale om helbredelse fra Oases sommerstevne kan sammenliknes med videodømming i fotball, mener styreleder i Oase.

– Det blir krevende å være taler hvis folk trekker for mange konklusjoner basert på enkelte setninger, sier Gjermund Eikli, styreleder i Oase.

Den walisiske forkynneren Roy Godwins undervisning om helbredelse fra årets SommerOase har blitt kritisert fra flere hold, både i en reportasje i Human-Etisk Forbunds nettavis Fri tanke og fra pastor Erik Andreassen i Oslo misjonskirke Betlehem.

Godwin har ikke selv besvart Vårt Lands henvendelser om saken, men Oase-ledelsen tar nå talen i forsvar.

Måten talen har blitt analysert av Fri tanke og Erik Andreassen minner om videodømming i fotball (VAR), mener Gjermund Eikli.

– Når man går inn i etterkant og finleser enkelte sitater og valg av begreper, blir det som VAR: Man finner alltid ting som kunne vært formulert bedre. Men mye av det som kritiseres blir belyst andre steder i Godwins tale, sier han.

LES MER: Pastor går sterkt ut mot Roy Godwin: – Jeg blir opprørt

'Vidunderlig helbredet'

Under talen uttalte Godwin at «de fleste vi ber for blir vidunderlig helbredet». Dette har Erik Andreassen vanskelig for å tro på.

– Enten så overdriver han, eller så juger han. Det er veldig problematisk når det sitter syke og sårbare i salen, sa Andreassen i et intervju med Fri tanke.

Som svar på kritikken sier Gjermund Eikli at Godwins påstand må ses i sammenheng med resten av talen.

– Her høres det ut som at Godwin sier «alle blir helbredet». Men i andre deler av talen underviser han om at ikke alle blir helbredet, og at vi har et sjelesørgerisk ansvar for disse, sier Eikli.

I talen hevdet Godwin at helbredelser skjer ved at mennesker «fortsetter å takke Gud», selv om symptomene på sykdommen kommer tilbake. Man skal «ignorere symptomene» og «si at de er løgnere», sa Godwin. Ved å si dette mener Andreassen at Godwin legger ansvaret for helbredelsen på den syke.

– Hva mener Godwin med dette, Gjermund Eikli?

– Det er vanskelig å svare på Godwins vegne. Men grunnleggende forkynner Godwin at det er Gud som griper inn og helbreder. Det skjer uavhengig av innsatsen til den som taler og den som trenger helbredelse.

LES MER: Forberedt på full kirke når Roy Godwin kommer tilbake til Norge

Herlighetsteologi

Eikli erkjenner at Godwins kobling mellom det å takke og det å få helbredelse kan gjøre at noen får assosiasjoner til det som ofte kalles «herlighetsteologi». Han mener likevel at Godwin skiller seg vesentlig fra dette.

– I denne teologien sier noen at man har fått all helbredelse, rikdom og velstand i frelsen, og at man bare trenger å gripe det. Men Godwin er aldeles ikke der, selv om noen synes de hører en «dialekt» eller «gjenklang» av denne forkynnelsen hos han.

Et viktig poeng, mener Eikli, er at Godwin anerkjenner at man som troende venter på og ber om «Guds rikes komme».

– Noen ganger bryter Guds rike gjennom og folk blir helbredet. Vi sier ofte at Guds rike er «allerede nå men ennå ikke». Når jeg hører hele Godwins tale, er han godt plantet i denne forståelsen, sier Eikli.

'Gode nyheter'

I Velsignelsens vei, Godwins nyeste bok utgitt på norsk, forteller Godwin at troende har fått en autoritet til «å tale ut velsignelser» over mennesker og steder «i Jesu navn».

«Når vi møter syke, har vi muligheten til å si: 'Jeg har gode nyheter til deg. Har du lyst til å bli frisk? Jeg helbreder deg i Jesu Kristi navn'», skriver Godwin.

I en av passasjene forklarer Godwin at det hebraiske ordet Shalom, som vanligvis oversettes med «fred» i Bibelen, også inkluderer ideer som harmoni, helhet, fullkommenhet, velstand, velferd og ro. Deretter sier han at «Gud har gitt deg autoritet til å erklære at disse tingene er hans vilje, og at de vil oppfylles i livene til de som er villige til å motta dem».

– Lover ikke Godwin her velstand og velferd til de som er villige til å motta det?

– Jeg husker ikke det sitatet og for meg høres det fremmed ut. Men for å kritisere en persons forkynnelse må man se på en mye større helhet, mener Eikli.

– Godwin er opptatt av at troende har fått en «autoritet» fra Gud til «å velsigne i Jesu navn». Dette er tanker mange forbinder med herlighetsteologi. Hva tenker du om det?

– Det finnes gode teologiske forklaringer på bruk av uttrykket autoritet, men det må forstås i sin sammenheng. Som frelste er vi lemmer på Kristi legeme. Som slike lemmer har vi oppdrag, mandat og autoritet til å virke på Jesu vegne. Gud kan virke gjennom oss, men kraften kommer alltid fra Gud og ikke fra oss eller fra ordene vi bruker.

Uenig

Erik Andreassen synes det er bra at Oase vil ta avstand fra «herlighetsteologi».

– Jeg er ikke den rette personen til å vurdere graden av herlighetsteologi, men synes det er problematisk uansett hva man kaller det. Det viktigste for meg er ikke å snakke om rett teologi, men om hva som er godt for mennesker. Det var ut fra dette jeg reagerte, sier Andreassen.

– Oase mener at enkelte sitater fra talen er tatt ut av sammenheng. Stemmer det?

– Jeg er uenig. I talen hadde Godwin riktignok en betraktning om at ikke alle blir helbredet. Men det hjelper ikke så mye når han like etterpå sier: «de fleste vi ber for blir vidunderlig helbredet». Totalen i prekenen er et ganske tydelig skjema på «hvordan man blir helbredet», sier Andreassen.

Ifølge Oase-ledelsen har Roy Godwin sagt til dem at han ikke ønsker å la seg intervjue på det nåværende tidspunkt.

MER OM HELBREDELSE:

---

Roy Godwin

  • Roy Godwin er daglig leder ved bønnefellesskapet og retreatsenteret Ffald-y-Brenin i Wales.
  • De to siste årene har han vært hovedtaler på Oase-bevegelsens sommerstevne og besøkt titalls norske byer.
  • I bøkene Strømmer av nåde og Velsignelsens vei, som begge er utgitt på norsk, hevder han at en rekke mirakler og helbredelser skjer ved retreatsenteret Ffald-y-Brenin.

---

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke