«Kom igjen».

Det er det korte og oppgitte svaret anti-Trump-organisasjonen The Lincoln Project har gitt til Donald Trumps nye logo.

Logoen, som viser en ørn som står oppå et sirkelformet amerikansk flagg, blir nå kritisert av flere av Trumps meningsmotstandere.

De mener den likner det kjente nazisymbolet Riksørnen, også kjent som Det tredje rikes riksvåpen.

Selges som t-skjorter  amerikanske jøder reagerer

Logoen har blitt lansert som et trykk på en ny t-skjorte i nettbutikken til Trumps valgkampanje.

Den jødiske protestgruppen Jewish Action, som har som mål å stå opp for de som føler seg «truet av av Trumps agenda», omtaler Trumps nye logo slik:

«Trump & Pence viser stolt frem en nazi-inspirert trøye på dere offisielle kampanjenettside. De promoterer bilder av folkemord nok en gang - kun dager etter president Trump retvitret en video av en supporter som roper «hvit makt».

Demokratisk grassrotkampanje: – En rasist

Den demokratiske kongressrepresentanten Jacky Rosen mener det at valgkampanjen selger t-skjorter med den nye logoen, er samvittighetsløst.

Hun får støtte av grasrotkampanjen Den demokratiske koalisjonen, som styres av en tidligere valgkampleder for Barack Obama. På Twitter har de publisert logonyheten med emneknaggen RascistInChief – «En rasist som øverstkommanderende».

Den tidligere CIA-direktøren Michael Hayden har også uttrykt sjokk over nyheten på Twitter.

Verken Trump eller valgkampanjen hans har svart på kritikken mot deres nye logo.

På denne skjermdumpen fra nettbutikken donaldjtrump.com kan du se den nye logoen.

Facebook fjernet Trump-innlegg fordi den hadde et symbol som forbindes med konsentrasjonsleirer

Dette er ikke første gang Trump blir beskyldt for å fremvise symboler som minner om Nazi-Tyskland. I forrige måned fjernet Facebook et innlegg fra presidentens valgkampanje fordi det inneholdt et symbol liknende det naziregimet brukte for å merke politiske fanger i konsentrasjonsleirer.

Symbolet er en rød trekant som er snudd opp ned.

Trump-kampanjen svarte at de mente symbolet var logoen til Antifa, en antifascistisk organisasjon som Trump betegner som terrorister. 

USA-kommentator Thor Steinhovden mener at man i stedet for å snakke om Trump som en nazist i kontekst av symbolene som har kommet fra hans kampanje, burde snakke om hans stempling av motstandere.

– I stedet for å male Trump som en nazist, burde man heller snakke om hvordan han hele tiden snakker om sine motstandere som radikale som oppfordrer til vold, sier Steinhovden.

Trump delte White Power-video og kaller Black Lives Matter-maleri for et hatsymbol

Den siste uken har kritikken haglet mot USAs president. På søndag delte han en video på Twitter hvor man kan se en av hans supportere rope «White Power». Videoen har nå blitt slettet, men Trump har ikke sagt unnskyld for handlingen.

På onsdag kalte han New York-ordfører Bill de Blasios planer om et Black Lives Matter-maleri i samme gate som Trump Tower, for et hatsymbol.

– Kanskje det å se det utenfor vinduet sitt gjør at han forstår poenget, sa de Blasio til MNSBC onsdag.

Ørnen er et nasjonal symbol i flere land, også i USA

Anti-Defamation League, en ledende anti-hat organisasjon, har plassert riksørnen i deres database over hatsymboler.

Men i beskrivelsen av symbolet påpeker de at mange land bruker ørnen som et nasjonalt symbol, og at dette kan føre til misforståelser.

Et eksempel de nevner som har blitt misforstått til å være et nazisymbol er den ikoniske Blå ørnen som var logoen til NIRA, National Industrial Recovery Act, en amerikansk lov fra 1933.

Hvithodehavørn er også nasjonalfuglen til USA. Ørnen er å finne i landets riksvåpen og seglet til den amerikanske presidenten.

Thor Steinhovden velger å tro at det er det amerikanske symbolet som ligger til grunn for Trumps nye logo.

– Jeg ser jo likheten mellom nazi-symbolet og logoen selvfølgelig. Men sånn jeg tolker det, er det historieløshet som er det store problemet. Det er uvitenhet heller enn en åpenbar lefling med nazisme.

Slagordet «America First» har en mørk historie

Det er noe annet enn ørnen som fester blikket til Steinhovden, nemlig teksten «America First».

– Der jeg blir skeptisk til å la tvilen komme Trump-kampanjen til gode, er når du ser de har satt logoen under slagordet «America First». Dette er et slagord som har blitt koblet til nazi-sympatisører. Det blir som Lincoln Project sier: Det blir for dumt, sier Steinhovden.

«America first» var slagordet til Amerika først-komiteen som i perioden opptil andre verdenskrig ønsket å holde USA utenfor den gryende konflikten i Europa. Flere fremstående medlemmer i denne gruppen, blant annet den verdenskjente flygeren Charles Lindbergh, hadde et uavklart forhold til Nazi-Tyskland.

LES MER: