Nyhet

Vårt Land fortalte i februar 2016 at medlemsland i OECD ønsket å føre militær- og sikkerhetsutgifter på bistandsbudsjettene.

Resultatet av et OECD-toppmøte ble at bevilgninger til styrking av sikkerhets- og justissystemer i kampen mot ekstremisme og terrortrusler, kan utgiftsføres som bistand i hjemlige regnskap. Regelendringene til OECD gjør at noen former for opplæring av soldater kan aksepteres som bistand når det er gjort under oppsyn av sivile. Dette kan være skolering av soldater om sykdommer, menneskerettigheter, om bekjempelse av voldtekt eller om arbeidet mot korrupsjon, fortalte Bistandsaktuelt. Videre kan ekstrautgiftene som giverland har ved å bruke for eksempel militærfly til å levere nødhjelp etter «eksisterende humanitære prinsipper» føres som bistand.

I slutten av februar kunngjorde utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) at Norge bevilger 15 millioner kroner til et «sivilt bidrag til Sahel-landenes felles sikkerhetsstyrke». Landene Mali, Mauritania, Burkina Faso, Niger og Tsjad står sammen i det som kalles G5 Sahel, et samarbeid som også inkluderer en felles militærstyrke. Denne skal telle 5.000 soldater og støttes kraftig økonomisk av EU, Frankrike og Saudi-Arabia.

LES MER: Norskmerka soldat på militærøving i Niger