Nyheter

Nordmenn ruser seg til åndelige opplevelser

Religiøs gruppe får ikke bruke ulovlig rusmiddel for å utøve sin religion, fastslår dom i Danmark. Også nordmenn tyr til lignende rusbruk.

– Psykedeliske stoffer er et spennende og attraktivt alternativ på et nyåndelig marked, sier Ståle­ Anderstuen. For tre år siden ­leverte han en masteroppgave ved Universitetet i Oslo med tittelen «Sakralisering av psykedelia». Den viser hvordan det kraftig rusfremkallende middelet DMT brukes for å oppnå intense åpenbaringer og åndelige opplevelser.

På ulike nettfora kom han i kontakt med 15 personer, flere av dem nordmenn, som oppga at de brukte dette stoffet.

– De beskrev opplevelsene med begreper nært knyttet til religiøsitet og spiritualitet, sier Anderstuen.

LES MER: Advarer mot sjaman-turisme

LES OGSÅ: – Lovsang er rus

Begrenser religionsfriheten

Tematikken har fått ny aktualitet med en fersk dom fra Danmark: Tilhengere av den religiøse gruppen Santo Daime får ikke servere den forbudte drikken Ayahuasca til seremonier. «Jungelvin», som den også kalles, gir sterke hallusinasjoner, og inneholder rusmiddelet DMT. Gruppen får heller ikke godkjennelse som trossamfunn. Det slo Østre Landsrett fast forrige måned. De frifant både Sundheds- og Ældreministeriet og Kirkeministeriet som satt på tiltalebenken, skriver Berlingske.

Det er organisasjonen med det lange navnet Nordens Céu ­Sagrado Mester Fernandos Center for Meditation og Videnskab som har saksøkt ministeriene. I 2015 fikk de statlig avslag på søknaden om dispensasjon til å importere Ayahuasca for religiøs bruk. De mener staten begrenser deres religionsfrihet.

LES OGSÅ: Soldat: – Vi ble tvunget med til kirken

Har fått dispensasjon

Santo Daime finnes også i flere andre land, og nettopp religionsfrihet er blitt brukt av dem som et ­argument for å kunne benytte seg av drikken – noe de har fått innfridd, ifølge Ståle Anderstuen.

– Både i USA, Sør-Amerika og enkelte europeiske land har ­enkelte religiøse grupperinger fått dispensasjon til å bruke denne­ drikken, sier han.

Historisk sett er psykedeliske stoffer blitt brukt i hundrevis av år i religiøse settinger. Bruken er knyttet til helbredelser, seremonier og for å fremme åndelige opplevelser, ifølge ham.

LES OGSÅ: Nå kommer felthumanisten og feltimamen

Som å møte Gud

Hvor stort om-
fanget er blant nordmenn, finnes ikke tall på. I Norge skjer dette
antakelig ikke heller i ­organiserte former, ifølge Anderstuen.

– Men når en oppsøker forum på nett, så ser en at det er en ­betydelig interesse for det. Stort sett er det mennesker i aldersgruppen 20 til opp mot midten av 30-årene som oppsøker dette, sier han.

– Hva er rusbruken et uttrykk for?

– Noen bruker stoffet fordi de har en religiøs lengsel. Andre gjør det for opplevelsens skyld, eller for selvmedisinering, sier Anderstuen.

Opplevelsene er i mange til­feller så sterke at de av brukerne­ omtales som en gjenfødelse, ifølge­ ham.

– Du kommer ut på den andre siden som en forandret person, opplyser enkelte. Selv ateister kan omtale opplevelsene «som å møte Gud».

LES OGSÅ: Religiøs russ kan ha rusdempende effekt

– Klusser med hjernen

Ved Reiseklinikken i Oslo kjenner de godt til fenomenet. Med jevne­ mellomrom blir de kontaktet av nordmenn som ønsker å dra til Amazonas for å drikke den sterkt hallusinerende drikken Aya­huasca, gjerne i seremonier ledsaget av en sjaman.

Eier av klinikken, lege Gunnar Hasle, advarer sine kunder på det sterkeste mot å delta.

– Det argumenteres med at disse stoffene, som brukes som hallusinogener, er naturprodukter. Men det gjør dem ikke mindre kjemiske. Bruk av slike stoffer er å klusse med hjernen. Å klusse med en frisk hjerne er etter min mening helt forkastelig, sier han.

LES OGSÅ: Ungdomsledere vil undervise yngre om sex og rus

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter