Klima

Muligens godt nytt: Kina puster tungt

Inngangen til det nye året preges av røde alarmer om helsefarlig forurensing i mange kinesiske byer. Det kan være godt nytt for det globale klimaet.

Bilde 1 av 3

Munnbind er blitt en like selvsagt del av garderoben som ytterjakken for millioner av kinesere som begir seg ut i bytrafikken i disse dager. I nyttårshelgen ble det igjen målt rekordhøye nivåer med luftforurensing:

Første nyttårsdag ble det slått alarm om helsefarlig luftkvalitet i 24 byer. Veier innhyllet i giftig tåke ble stengt, mens mer enn 400 flygninger i Beijing og nabobyen Tianjin ble innstilt. I hovedstaden ble det målt forurensede luftpartikler på et nivå 24 ganger høyere enn anbefalingene fra Verdens helseorganisasjon (WHO).

LES OGSÅ: Klimauroen brer seg

«Krig mot luftforurensing»

Paradoksalt nok kan den elendige luftkvaliteten være godt nytt for verdens klima. De siste årene har bevisstheten vokst kraftig i den kinesiske befolkningen om helsefarene ved dårlig luft, fulgt av protester og press som har påvirket myndighetene til kraftige utslippskutt.

– Kina annonserte sin såkalte «krig mot luftforurensing» i 2013. Myndighetene har utarbeidet en meget ambisiøs plan om å kutte utslipp fra industri og kullkraftverk, skifte ut til en renere bilpark, og få ned bruken av kull og ved til koking og oppvarming i hjemmene, sier seniorforsker Kristin Aunan ved Cicero Senter for klimaforskning.

Ifølge rapporten Global Burden of Disease 2015, dør årlig 1,6 millioner kinesere for tidlig på grunn av forurensing inne og ute.

LES OGSÅ: Verdens befolkning lever lenger

Helsefrykt presser fram CO2-kutt

– Det er grunn til å tro at folks engstelse for helseskader setter fart også på kutt i CO2-utslippene som bidrar til den globale klimaoppvarmingen. Kinas klimapolitikk har de siste årene blitt atskillig mer offensiv, noe som trolig har sammenheng med at klimagasser og luftforurensing har samme kilder, og kan bekjempes med samme tiltak, sier Aunan.

2013 var et vendepunkt med økt åpenhet om luftforurensing, etter at offentliggjøring av luftdata fra den amerikanske ambassaden i Beijing viste mye høyere forurensing enn offisielle tall. Som svar på massiv kritikk og mistanke om triksing med tallene, snudde myndighettene og offentliggjør nå data om luftkvaliteten i veldig mange byer.

– Det er nå et godt utbygget overvåkningssystem, der folk får full informasjon via apper på mobiltelefonen om hvor forurenset luften er der de befinner seg, sier Aunan, som er tilknyttet forskningsprosjektet Airborne CAS om den menneskelige dimensjonen ved luftforurensing i Kina.

Privatskoler med ren luft

Når helsen trues, stiller en bedre utdannet befolkning og økende voksende middelklasse spørsmål ved om landets raske vekst har en for høy pris. Det meldes om rekordsalg av luftrensere og -masker, og et økende antall privatskoler i Beijing bygges inn i luftfiltrerte haller for å kunne tilby ren luft til elevene.

Totalt skal i år partikkelforurensingen være redusert med 10 prosent i Kina fra 2012-nivået. I den verst forurensede regionen Beijing-Tianjin-Hebei, skal nivåene reduseres med 25 prosent for den viktigste forurensinsindikatoren PM 2,5; små partikler som blir dratt ned i lungene.

– Foreløpige resultater tyder på at man er på rett vei. Årsmiddelet for PM 2,5 går ned i mange byer, tross perioder med ekstremt høye verdier, sier Kristin Aunan.

Samtidig påpeker hun en gryende mistanke om at den mest forurensede industrien blir flyttet bort fra områdene rundt de rike byene med en stor og opplyst middelklasse, og muligens over til vestlige områder der befolkningen må betale prisen, påpeker Kristin Aunan.

LES MER: VI setter dypere fotavtrykk

Slår rød alarm

Kina har innført rød alarm på de verste dagene. Dem har det vært mange av den siste måneden.

– Forurensingen i desember ble forverret av meteorlogiske forhold, med lite vind og høy luftfuktighet. Forskere har samtidig en gryende mistanke om at klimaoppvarmingen kan bidra til disse meteorologiske endringene som man har sett de siste par tiårene, noe som i så fall forsterker effekten av luftforurensingen, sier Aunan.

Klimaproblemet forsterkes ved at velstående kinesere bidrar sterkt til voksende global turisme, inklusive «smog-flyktninger» som tar ferie i utlandet fra dårlig luft i Kina.

Kravene om reduserte utslipp får noen underlige konsekvenser, som at enkelte bedrifter stenger ned driften på slutten av året når de ser at «utslippkvoten» blir for høy.

– Før fikk ledere belønning og opprykk når de oppnådde myndighetenes økonomiske resultatmål. Nå blir de også målt på miljøkrav, påpeker Kristin Aunan.

LES OGSÅ: Dør av farlig koking

Satser på solkraft

Kina er i front i utviklingen av rene energikilder som solkraft, og stimulerer omfattende utskifting til lavutslippsbiler og elbiler. Det kinesiske teknologiselskapet LeEco annonserte forleden bygging av en bilfabrikk til 25 milliarder kroner, som fra 2018 skal produsere 400.000 elbiler årlig, hovedsakelig ved hjelp av roboter.

I 1980 syklet 63 prosent i Beijing til jobb. Nå er dette redusert til under 12 prosent. Nå prøver innovative gründere å snu trenden i denne og andre byer. Markedsdirektøren i bysykkelselskapet Ofo i Beijing, der leie og låsing styres via en app på mobilen, sier til The Guardian at de vil bidra mot køproblemer og forurensing:

– Vi ønsker å løse problemene ved å få sykler tilbake i gatene i byene våre, sier Li Zekun (25).

LES OGSÅ: Akuttdugnad har blitt langsiktig hjelp

Les mer om mer disse temaene:

Geir Ove Fonn

Geir Ove Fonn

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima