Nyheter

Mistet kappe og krage

Christoforos Schuff er ikke lenger prest i Den ortodokse kirke. Han ble for kontroversiell for kirkeledelsen.

– Hei, det er fader Christoforos, sier en stemme i telefonen. Det blir stille.

– Eller, jeg er ikke fader Christoforos lengre, bare Christoforos.

Kort tid før samtalen med Vårt Land ble den ortodokse presten Christoforos Schuff fratatt sitt embete i Paris. Årsak: Hans lære var i strid med Den ortodokse kirkes bekjennelse, blant annet når det kommer til synet på ekteskapet.

LES OGSÅ: Villig til å ofre jobben for nytt syn på ekteskapet

Forventet det

– Jeg har ventet på dette i flere år, særlig etter at jeg i 2015 gikk i Pride-paraden med min datter. Jeg har reglerett blitt en kjetter, og biskopen hadde ikke noe annet valg enn å avskjedige meg. I flere år har jeg utfordret kirken ved å være meg selv – ved å være menneske først, og så kristen. Jeg har forbannet urettferdigheten og levd ut kjærligheten, sier Schuff.

Den tidligere presten forteller at biskopen hadde omfavnet ham, og spurt om han ville be for ham.

– Han kneppet opp den første knappen i kjortelen min, som jeg nå ikke kan gå med lenger, forteller Schuff, som hadde valgt bekledning med omhu.

– Jeg bar denne da jeg arbeidet med flyktninger på Lesbos. Den har fremdeles blodflekker etter en kvinne jeg ga livreddende førstehjelp, forteller han.

Schuff gikk barbeint, noe han har gjort helt siden han arbeidet blant en indianerstamme i Mexico for 17 år siden.

LES OGSÅ: Prest arrestert foran Stortinget etter asyl-protest

Liberal

Schuff fikk mye oppmerksomhet for sin deltagelse i Pride-paraden i 2015, men avviser at hans syn på likekjønnet ekteskap endret seg da datteren sto fram som panseksuell.

– Hvordan strider ditt syn på ekteskapet med Den ortodokse kirkes lære?

– Jeg er en liberal prest, og mener vi må gå vekk fra kanon og dogmer, slutte å være fariseere. Dogmene fjerner oss fra kjærligheten, og gir bare rom for mennesker som passer inn i en boks. Vi må leve ut kjærligheten.

– Gjelder det alle dogmer?

– Mange av dem, for mye av det som står i Bibelen er utdatert i dagens samfunn. Min bibel sier jeg skal elske Gud, og min neste som meg selv, sier Schuff, og forstår at dette for noen kan virke flytende.

– Ja, man kan si det er flytende. Men det er like flytende å plukke og mikse de dogmene man ønsker å opprettholde, slik mange konservative gjør det, forklarer han.

Pantenteist

I et innlegg på Facebook har Schuff postet sin egen trosbekjennelse. Her sier han at han tror på «vårt forhold til det guddommelige, til vår guddommelige Moder jord, til hverandre, og til hele denne verden». Han sier også at «alle er kalt til én, guddommelig kjærlighet, og til å realisere og iverksette vår guddommelighet – sammen, som et skaperverk, en natur, et vesen, som døtre og sønner av guddommeligheten».

– Er du panteist?

– Jeg vil heller si jeg er pantenteist. Det vil si at jeg tror guddommelige gjennomsyrer alt, og at det gjelder å gjenoppdage dette. Det er Den ortodokse kirkes mystiske lære som har ledet meg mot en slik tro. Kirkemødre og kirkefedre har fra gammelt av uttrykk for en mer universell tro. For meg har det vært viktig å inkludere Jesus Kristus, men etter den mystiske, ortodokse tradisjonen er menneskene guddommelige allerede nå, vi må bare gjenoppdage denne guddommeligheten, sier Schuff, som til syvende og sist mener «alt er guddommelig».

– Hvordan vil du fortsette arbeidet ditt ?

– Jeg skal ha hellig apati; gjøre og leve slik jeg mener er riktig, uavhengig av hva folk mener om det. Jeg frykter veldig lite her i livet. Dessuten skal jeg uttrykke meg gjennom tekster og musikk. Det er mange tekster jeg har unngått å offentliggjøre fordi jeg har vært prest i Den ortodokse kirke.

«Mange med meg»

– Hva ønsker du for Den ortodokse kirke fremover?

Jeg vet at det finnes mange innen den ortodokse kirken, blant prester og blant bispekollegiet, som deler mine syn. Men fordi mange er redde for å bli stemplet som kjettere, sier de ikke dette høyt, så jeg frykter det vil ta mange generasjoner før Den ortodokse kirke åpnes opp slik jeg ønsker det, avslutter Schuff.

Ikke lenger kristent

Det Schuff sier er uforenlig med all kristen teologi, ikke bare ortodoks, sier Stig Ragnvald Frøyshov. Han er selv ortodoks kristen, og jobber som professor på Det teologiske fakultet ved Universitetet i Oslo.

– Schuff nevner ikke Jesus Kristus som Guds sønn i sin trosbekjennelse, og da er ikke bekjennelsen lenger kristen. I «sitt» credo har Schuff brukt strukturen i den kristne trosbekjennelsen, Fader, Sønn, Ånd, oppstandelsen og gudsriket, men utelater altså Jesus og snakker heller om ulike profeter. Dette har klare trekk fra New Age-religiøsitet, sier Frøyshov, som sier Den ortodokse kirke lærer at mennesket skal søke etter å bli «lik Gud», men at mennesket selv ikke er guddommelig eller har en egen guddommelighet.

Han mener dette gjør det umulig for kirken å la ham fortsette som prest.

– Spørsmål om seksualitet, kjønn og ekteskap blir sekundære, sier han, og merker seg en symbolsk side ved Schuffs avgang.

I en video Schuff har lagt ut på Youtube sitter han på kirketrappen i katedralen han ble ordinert i.

– Han iscenesetter seg selv som en moderne Luther ved å stille seg opp på kirketrappen på denne måten, i jubileumsåret for Luthers teser på kirkedøren i Wittenberg, sier Frøyshov.

Hva har Schuff betydd for Den ortodokse kirke i Norge?

– Han har vært elsket, respektert og profilert, og har gjort mye bra for kirka. Dette er trist for den lille ortodokse kommuniteten i Norge, men vi kan ikke annet enn respektere ham for hans nye tro og den veien han nå velger å gå og ønske ham alt godt.

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter