Nyheter

#metoo vil endre bransjer

Dette ble året der vi for alvor ble klar over omfanget av seksuell trakassering. Vibeke Løkkeberg mener det er gammelt nytt.

Den første uka i oktober rant begeret over. The New York Times trykket en sak der en rekke kvinner på ulikt vis tilknytta filmindustrien i Hollywood gikk ut med anklager mot Harvey Weinstein – filmprodusent og grunnlegger av filmstudioene Miramax og The Weinstein Company. Tre dager seinere trakk han seg fra alle verv, og i ukene og månedene som fulgte dukka overgrepshistoriene opp i sosiale medier under emneknaggen #metoo.

Hard offentlighet

Den andre uka i november gikk over 700 svenske, kvinnelige film- og teaterarbeidere ut med opprop i Svenska dagbladet der de fortalte om en «overgrepskultur» i bransjen. I Danmark kom et motsvar kort tid seinere.

– Jeg tror ikke det er annerledes i Norge, men dere har en ikke fullt så hard offentlighet, uttalte kulturredaktør i svenske Aftonbladet, Åsa Linderborg til Vårt Land 16. november.

Hun fikk støtte av Vibeke Løkkeberg. Med femti års fartstid i bransjen synes hun at det var underlig at dette kommer fram først nå. Hun mener nemmelig at problemet alltid har vært der – at det er en arv fra en tid der kvinnen nær sagt fysisk var mannens eiendom.

– Bransjen lytter

– Vi har lett for å tro at vi er så frampå og likestilte her i Norge, men nå er det faktisk i fastlåste og konservative USA at det tvinges fram endringer. Når disse­ historiene kommer ut, og i et så stort omfang, ser det ut til at bransjen for første gang lytter. Når et studio bruker masse penger på å endre en egentlig ferdigstilt film etter anklager mot Kevin Spacey, er det nødt til å gjøre noe med bransjen. Også her hjemme, sa Løkkeberg til Vårt Land.

Så blir spørsmålet hvorfor det er akkurat nå historiene kommer. Både filmskaper Sirin Eide og leder for Skuespillerforbundets leder Knut Alfsen mener fortellingene har ligget og godgjort seg lenge. Med sosiale medier og en emneknagg som #metoo ble det plutselig mulig å gå ut med anklager uten å frykte for egen jobbsikkerhet og framtidige karrieremuligheter.

Må stanses

– Det er helt åpenbart at det skjer, og hver gang er én gang for mye. Det er viktig at vi tar tak i problemet og finner en måte å stanse det på. Vi bruker mye tid på å diskutere hva vi skal og bør gjøre, uttalte Alfsen.

Siden har #metoo-kampanjen medført tilsvarende opprop og oppvasker i en rekke bransjer. I mediene har flere redaksjonelle medarbeidere måttet gå, og opprop har siden kommet i en rekke bransjer – både blant jurister, akademikere og i utelivsnæringa.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter