Nyheter

Menn handler oftere

Menn drar oftere på handletur nå enn før. Samtidig er shoppingturene blitt sjeldnere.

Færre handler hver dag og menn i parforhold handler inn oftere enn før. Det er konklusjonene i en ny rapport om handlevaner fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo).

– Selv om alt tyder på at kvinner fortsatt gjør mest, kan det se ut som at menn deltar noe mer i innkjøpsvirksomheten nå enn tidligere, sier forsker Randi Lavik ved Sifo.

Hun ser endringen i sammenheng med økt likestilling generelt i samfunnet.

LES MER: Dette er verdens farligste land

Lage god mat

24-årige Audun Krokstad er innom en matbutikk i Oslo for å handle mat og drikke til trening. Han tror at en grunn kan være at menn er blitt mer opptatt av å lage god mat, og derfor handler de mer også. Han bor ikke sammen med kjæresten sin, så han handler stort sett til seg selv. Krokstad sier foreldrene stort sett har fordelt handlingen likt mellom seg.

– Det er kanskje mamma som vet hva som skal handles inn. Med unntak av vin, det er det pappa som kan mest om, sier han. Det samme opplever han blant venner – det er likt fordelt mellom kjønnene.

LES OGSÅ: Det er blitt stadig verre å kunne sitt Fadervår

Overdriver

Utgangspunktet for rapporten er forbrukerundersøkelser Sifo har gjort de siste 20 årene. I 1990-91 svarte 66 prosent av kvinnene at de gjorde praktisk all handling, mot 47 prosent i 2014.

Forskjellen er imidlertid stor på hvordan menn og kvinner oppfatter omfanget av egen og partnerens deltakelse, ifølge Randi Lavik. Det er for eksempel langt flere kvinner som sier de gjør alt eller nesten alt enn menn som da skulle svart «ingenting». Begge kjønn later til å overdrive, konkluderer forskerne, som ikke kan si noe om hvem som overdriver mest.

– Tidligere undersøkelser har for øvrig vist at det er mennene som får handlelapp med seg fra partneren, ikke omvendt, sier Lavik til Vårt Land.

LES MER: Frps vekst kan farge KrFs veivalg

Forskjellige butikker

Et annet funn er at nordmenn veksler mer mellom ulike dagligvarebutikken nå enn tidligere. På hverdagene handler vi gjerne på steder som er lett tilgjengelige eller i nærheten av der vi bor, mens helgeinnkjøpene er mer styrt av vareutvalg og parkeringsmuligheter.

I 1988 svarte 32 prosent at de handlet dagligvarer i to butikker. I 2014 var andelen 53 prosent.

– Dette kan kanskje forklares med at flere bruker bil når de handler, sier Randi Lavik.

Hun peker også på at butikktilbudet er blitt mer differensiert.

Hvor ofte vi handler, har også endret seg de siste 20 årene. Andelen som sier de gjør dagligvareinnkjøp fem dager i uken eller daglig ser ut til å synke. De fleste handler inn enten tre–fire dager i uken eller en til to.

Rundt to tredeler bruker bil når de handler, og dette har vært ganske stabilt de siste 20 årene.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter