Klima

Mener Ap krasjlander i flyavgiften

Naturvernforbundet undrer seg over at Ap går mot å få ned flytrafikken og i stedet støtter verstingen Ryanair.

I kampene om flypassasjeravgiften er det regjeringen godt støttet av Venstre som viser vilje til å gjøre noe for bedre miljø, mener Lars Haltbrekken i Naturvernforbundet.

– Regjeringen og Venstre har virkelig stått med ryggen rak. All ære for det. De har måttet tåle mye dritt, sier Haltbrekken.

Han reagerer på at Arbeiderpartiet protesterer mot avgiften.

– De går mot en avgift som soleklart har god miljøeffekt. I tillegg er de indirekte med på å støtte Ryanair, et selskap Ap tidligere har gått inn for å boikotte, sier Haltbrekken.

LES OGSÅ: – Alle sier at forurenser skal betale. Men bare prøv å innføre flyavgift, sier Erna Solberg

Legger ned

Regjeringen vil ilegge en avgift på rundt 88 kroner per flypassasjer, og har fått mye kritikk fra flyselskaper og næringsinteresser. I går meldte eierne av Rygge sivile lufthavn at de legger ned virksomheten, fordi flyselskapet Ryanair vil legge ned flyvninger fra Rygge på grunn av avgiften.

Statsminister Erna Solberg (H) avviser at regjeringen kommer til å snu.

– Denne regjeringen lar seg ikke presse av Ryanair når det gjelder en avgift den norske nasjonalforsamlingen har vedtatt, skrev hun på sin Facebook-side tirsdag.

Leder i fagforeningen Parat, Vegard Einan, sier til NTB at han tror Ryanair vil legge ned sine flyvninger fra Rygge uansett.

LES MER: Lange flyreiser nuller ut hverdagsvalg

For og mot avgifter

Nestleder i Ap Trond Giske understreker at hans parti er for miljøavgifter og svarer på kritikken fra Haltbrekken med å vise til at Gro Harlem Brundtland satte fart på klimaarbeidet i Norge og sørget for et godt CO2-avgiftssystem. Giske hevder at Ap i sitt forslag til statsbudsjett hadde like mange miljøavgifter som regjeringen, for eksempel en noe høyere dieselavgift.

– Vi bruker de avgiftene som gir størst effekt og minst skadevirkning for næringslivet. Da må dette utredes og man må vite hva man gjør. Det mangler i dette tilfellet. Siv Jensen sier at dette er en avgift som skal få budsjettet til å gå opp, sier Giske.

Han understreker at det som opptar Ap nå, er at 1.000 personer kan bli lagt til køen av 135.000 arbeidsledige i Norge.

– Er det aktuelt for Ap å finne andre avgifter på flytrafikken?

– Ja, vi er klare for å bruke avgifter for å få ned flytrafikken. Men den er omfattet av EUs kvoteregelverk og dermed dekket av et godt klimaavgiftssystem. Vi må få dette systemet til å bli mer ambisiøst.

– Hvorfor støtter dere Ryanair i denne saken, et selskap Ap har advart mot før?

– Vi er kritiske til alle arbeidsgivere som har tvilsomme arbeidsforhold. Kritikken mot både Ryanair og Norwegian løser vi gjennom gode regler for sosial dumping, sterk arbeidsmiljølov og godt arbeidstilsyn. I disse sakene har vi ikke hatt støtte fra Frp. Du løser ikke dårlige arbeidsforhold ved å finne på en avgift i siste liten, sier Giske.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Mindre flytrafikk

Haltbrekken tviler ikke på at avgiften vil bidra til mindre flytrafikk. Han viser til at både NHO Luftfart, Avinor, Ryanair og Norwegian har varslet følger for trafikken. NHO Luftfart anslår at billettene i snitt blir 10 prosent dyrere, og at flytrafikken vil gå ned med 5 prosent.

– Det er lett å ha sympati med folk som blir arbeidsløse, men vi er nødt til å finne arbeidsplasser som ikke baserer seg på en stadig vekst i flytrafikken og mer forurensing, sier Haltbrekken.

Han mener at EUs kvotesystem ikke er godt, og at mindre flytrafikk i Norge vil bidra til mindre klimagassutslipp i Norge og verden.

– EUs kvotesystem flommer over av overskuddskvoter. Flyselskapene kan fly akkurat så mye de vil til en latterlig lav penge, sier Haltbrekken.

KrFs Østfold-representant Line Henriette Hjemdal sier til NTB at det er viktig å «se på helheten» ved avgiften. Hun beklager vedtaket som styret i Rygge sivile lufthavn har gjort om å avvikle driften.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima