Nyheter

Mål: Forme framtidens lærere

10 prosent av framtidens grunnskolelærere går på kristne høyskoler. Men ikke alle studentene er like opptatt av skolens kristne fundament.

Bilde 1 av 4

Malin Pentah Bakken (18), Maria Kausland (24) og Samira Hashi (21) er inne i sin første uke på KRLE-studiet på NLA Staffeldtsgate i Oslo. De er tre av hundre studenter som har fått plass på høyskolens nye grunnskolelærerutdanning, som starter opp nå i høst.

– Vi kom ikke inn på OsloMets lærerutdanning, så da begynte vi her i stedet, sier venninnene og ler.

– Jeg ble skeptisk da jeg leste at NLA var en skole som bygde på kristne verdier, fordi jeg var redd det skulle gå ut over undervisningen. Men det virker som om undervisningen er veldig bra her, sier Maria Kausland.

– Da jeg fikk vite at NLA var en kristen skole, sendte jeg en e-post for å spørre om jeg kunne gå der når jeg er muslim. De svarte at det bare var positivt, og at NLA er åpen for alle tros- og livssyn, sier Samira Hashi.

– Og det er ikke sånn at lærerne ikke er objektive når de snakker om religion. For eksempel er læreren vår historiker, sier Malin Pentah Bakken.

Himmel over oss

Bakken, Kausland og Hashi var blant NLA-studentene som mandag 20. august var samlet til studiestart på Litteraturhuset i Oslo, der førsteamanuensis Knut Tveitereid holdt åpningsforedrag. Tveitereid fortalte om hvilke verdier han håper studentene skal ta med seg fra NLA: å være visjonær, å bygge samfunnet, å tenke kritisk – og ikke minst, å lære å akseptere at man mislykkes.

For et utrent øye kunne det være vanskelig å se at NLA er et kristent studiested. Men på slutten av foredraget la Tveitereid inn en kristen referanse:

– Så er det en himmel over oss. Kanskje det er en himmel over det vi gjør her på NLA Høyskolen.

Ti prosent

De 100 nye studieplassene på NLA Høyskolen Staffeldtsgate, kommer i tillegg til 100 allerede eksisterende grunnskolestudieplasser ved NLA Bergen.

– Det betyr at oppimot 10 prosent av alle norske grunnskolelærere vil bli utdannet ved NLA. Det er fantastisk. I løpet av en tiårsperiode vil vi uteksaminere omtrent 1500 lærere fra NLA, sier rektor Erik Waaler.

– Hva vil være forskjellen på lærere som er utdannet ved en privat høyskole med kristent verdigrunnlag og lærere som er utdannet på offentlige høyskoler?

– NLA står for noen grunnleggende, kristne verdier som vi mener er positive for samfunnet. Studentene våre vil merke at fokuset på menneskeverd, nestekjærlighet og tilgivelse er grunnleggende for NLAs virkelighetsforståelse. Vi håper de vil ta med seg disse verdiene i sin videre lærergjerning, sier Waaler.

Kristent grunnsyn

Lærere ved NLA Høyskolen driver med forskningsbasert undervisning med forankring i et kristent menneskesyn, forteller Waaler.

– Vi driver vitenskapelig virksomhet på linje med andre, og har studenter med svært ulik bakgrunn og holdning til kristen tro. Men studentene vil ha tilgang til et omfattende andaktsliv, og mange av dem vil være i praksis i de kristne, private grunnskolene, fortsetter han.

KrF pådriver

Erik Waaler forteller at KrF har vært en viktig pådriver i arbeidet med å få i gang en lærerutdanning på NLA i Oslo.

– Vi har prioritert dette i budsjettforhandlingene, og studieplassene på NLA var en av de siste postene vi fikk igjennom på 2017-budsjettet. Vi har ønsket å få i gang en lærerutdanning med dette verdigrunnlaget i Oslo, sier KrF-leder Knut Arild Hareide.

– Møtte dere politisk motstand fra de som heller ville bygge ut lærerutdanningen på den offentlige høyskolen?

Vi visste om NLAs initiativ og har prøvd å løfte frem deres kompetanse og kvalitet. NLA hadde et bra prosjekt. Skoler som NLA er en styrke i vårt samfunn, som kan utfordre offentlige høyskoler i utforming av pedagogikk, for eksempel, sier Hareide.

– Kan det svekke en inkluderende enhetsskole når 10 prosent av norske lærere utdannes ved en kristen, privat skole?

– Nei. Kristne verdier er et fundament i vårt samfunn.

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter