Nyheter

Lykke blir et fag i India

Det nye faget skal lære elevene å takle angst, frykt og sinne gjennom meditasjon, og har som mål å løse sosiale samfunnsproblemer. – Norsk skole er ikke modent for et slikt fag, mener rådgiver i Buddhistforbundet.

Fra og med i morgen vil barn fra 1. til 8. trinn undervises i lykke 45 minutter hver eneste dag på alle offentlige skoler i New Delhi.

Dalai Lama, Tibet-buddhistenes åndelige leder, deltok på lanseringen av det nye faget, som er en del av et prosjekt for å skape et mer helhetlig utdanningsløp. Ifølge Dalai Lama vil denne typen undervisning blant annet lære elevene å håndtere frykt, angst, sinne og hat.

Tilbudet vil gjelde over 100.000 elever og 50.000 lærere, og elevene vil få opplæring i meditasjon, moral, nærvær og andre mentale øvelser som skal lære elvene å bli gode mennesker. Dalai Lama sier India kan være et forbilde i verden ved å spre fred, harmoni og lykke, gjennom å kombinere eldre og moderne kunnskap.

– Vi tror moderne samfunnsproblemer som terrorisme, korrupsjon og forurensning kan løses gjennom skolegang og en menneskeorientert utdannelse, sier viseminister i New Dehli Manish Sisodia i en uttalelse.

LES OGSÅ: Bygde småbruket om til tempel

Livsmestring

– Om det noen gang har blitt diskutert å gjøre lykke til et eget fag i Norge, kan jeg ikke svare på. sier Marthe Akselsen, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet.

Hun forteller at det nye, tverrfaglige temaet «folkehelse og livsmestring», som skal inngå i alle fag når læreplanene nå revideres frem mot 2020, kanskje er det nærmeste vi kommer et «lykkefag» i en norsk kontekst. Faget har som mål å gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse, og som gir muligheter til å ta ansvarlige livsvalg. Hvordan dette konkret vil komme til uttrykk i hvert enkelt fag, kan hun foreløpig ikke svare på.

Regjeringen har fastsatt en ny, overordnet del av læreplanene for grunnskolefagene. Den beskriver fem grunnleggende verdier for den norske skolen.

Verdigrunnlagene bygger på kristen og humanistisk arv og tradisjon, og lyder som følger: Menneskeverd, identitet og kulturelt mangfold; kritisk tenkning og etisk bevissthet; skaperglede, engasjement og utforskertrang; respekt for naturen og miljøbevissthet; og til sist, demokrati og medvirkning.

– Grunnen til at Norge er et godt land å leve i, og at skolen er et bra sted å være, er at det ligger gode, tradisjonelle verdier i bunn som hele skoleverket er fundert på, sier Akselsen.

LES OGSÅ: Krenker østlige religioner av uvitenhet

God idé

Rådgiver i Buddhistforbundet, Flemming Skahjem-Eriksen, beskriver det nye, indiske lykkefaget som en «storartet idé», men tror ikke norsk skole er modent for et lignende fag.

– For mange er slike østlige elementer skumle greier. Det er nok enklere å etablere et slikt fag i India hvor hinduismen og buddhismen står sterkt. Vi er et kristent land og vil helst ikke ha noe med fremmed religiøsitet å gjøre, sier Skahjem-Eriksen.

Et eksempel han trekker frem er populariteten rundt mindfulness, der buddhistiske teknikker blir «løftet ut, pyntet på og tatt ut av en religiøs kontekst».

Han er positiv til at livsmestring skal inkluderes som et tverrfaglig tema i alle fag i den norske skolen, men tror det vil forbli på et teoretisk nivå.

– Det er vanskelig å vite hvordan dette vil slå ut i praksis, men slik jeg kjenner den norske skolen vil det bli noe overfladisk. En teoretisk forståelse er vel og bra, men det vil mangle det praktiske meditasjonsaspektet, sier Skahjem-Eriksen.

Han tror et praktisk fag med fokus på etikk og indre verdier vil kunne bidra til å opprettholde den norske solidaritetstanken, som han mener er i ferd med «å smuldre opp» til fordel for ytre verdier, individualisering og selvhevdelse.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter