Nyheter

Lærere føler seg maktesløse mot nettmobbing

Annenhver lærer kjenner til at elever mobbes på internett. Men lærerne opplever ikke at de har verktøyene de trenger for å stoppe det. – Anonyme mobbere rammer hardest, sier Thea Helene Barhaugen (19).

I en spørreundersøkelse blant lærere på grunnskoler og videregående skoler, svarer 45 prosent at de opplever at elever mobbes på nett. Undersøkelsen er utført av Opinion, på oppdrag fra Røde Kors og Telenor.

– Jenter kan ofte bli kalt for hore eller stygg. Noen mobbere liker også å bruke rasistiske eller andre forferdelige ord, sier Thea Helene Barhaugen, som selv har opplevd å bli mobbet.

Hun mener det er et stort problem at de som mobber på nettet kan gjemme seg bak anonyme profiler. Selv har hun opplevd at en anonym bruker la ut bilder av henne på Instagram.

– Med en gang mobberen har mulighet for å være anonym, øker sjansene for at det går hardere ut over mobbeofferet, forklarer hun.

Barhaugen peker på Instagram og Snapchat som to sosiale medier hvor nettmobbing er utbredt.

– Der kan man lage anonyme brukerprofiler for å sende fæle meldinger, legge ut bilder av dem man ønsker å mobbe, eller skrive negative ting, forklarer hun.

LES MER: Netthets øker blant unge, og jenter er verst.

– Mangler bremseklosser

Barnepsykolog Willy-Tore Mørch mener den utbredte nettmobbingen skyldes at mobberen ikke lenger trenger å stå ansikt til ansikt med den som mobbes.

– Hvis man står ovenfor en mobber, så har man flere bremseklosser. Man kan stikke av eller så kan man protestere. Med kun et tastatur imellom, kan man skrive ting man ellers ikke ville sagt, sier Mørch.

Den nye spørreundersøkelsen viser at kun to av ti lærere opplever å ha verktøyene de trenger for å forebygge nettmobbing.

– Det er en utfordring at norske lærere mener de ikke har verktøyene som trengs for å stoppe et så alvorlig problem, sier Bernt G. Apeland, generalsekretær i Røde Kors.

LES MER: Kan bli norgeshistoriens største mobbesak.

Utdanningsforbundet

Nestleder i Utdanningsforbundet Terje Skyvulstad er ikke overrasket over funnene. Han ser imidlertid én positiv utvikling.

– Når halvparten av lærerne sier de opplever at elevene blir mobbet på nett, betyr det at lærerne har skapt et rom for åpenhet, sier Skyvulstad.

– Mange barn og unge som trenger hjelp, har ikke lyst til å fortelle det til voksne. Da må vi sørge for å skape trygge omgivelser, sier nestlederen.

En løsning?

Telenor og Røde Kors har utviklet noe de håper kan være med å forebygge nettmobbing: Et interaktivt undervisningsopplegg om nettvett og nettmobbing. Undervisningsopplegget heter Bruk Hue og er utviklet for 5. – 10. trinn. Det tilbys gratis til alle skoler.

Ifølge Telenor og Røde Kors er Bruk Hue en tjeneste elevene tar i bruk på sin egen telefon, hvor de tar stilling til dilemmaer barn typisk møter i sin hverdag, som for eksempel bildedeling, hatmeldinger og utenforskap.

Det elevene kommer fram til skal deretter diskuteres i klassen, med læreren som ordstyrer.

– Når lærer og elev snakker sammen om dette, blir det forhåpentligvis enklere for barna å regulere sin atferd. Og forhåpentligvis enklere for barna å ta opp ting med voksne, sier Apeland.

Barhaugen synes Bruk Hue er et godt initiativ, men er usikker på hvor mye det vil hjelpe.

– Jeg synes det er en veldig god idé. Men problemet kan være at elever har lett for å lyve i klassesituasjoner. De sier det som faktisk er riktig, men så gjør de det motsatte, forklarer Barhaugen.

LES MER: Ett av tre barn sier foreldrene deler bilder av dem uten lov.

«Kors på halsen»

Nelli Kongshaug har vært representant for Røde Kors i prosjektgruppen til Bruk Hue. Til vanlig er hun leder for Røde Kors' samtaletilbud Kors på halsen. De har mottatt over 8000 henvendelser fra barn og unge så langt i år.

– Barn og unge synes det er krevende å snakke om nettmobbing, fordi voksne ikke forstår problemstillingen. Voksengenerasjonen har ikke noe erfaring med hva en Instagram-kommentar betyr, sier Kongshaug.

---

NETTMOBBING

  • Opinion har gjennomført en spørreundersøkelse om nettmobbing blant 501 lærere.
  • Annenhver lærer opplever at elever mobbes på nett.
  • Åtte av ti lærere mener de ikke har verktøy til å forebygge mobbingen.
  • 93 prosent av lærerne mener foreldre har hovedansvaret for å lære barna gode nettvaner.
  • Opplæringslovens paragraf 9a: Alle elever skal oppleve tilhørighet og skolene må jobbe systematisk hver dag med å skape et godt skolemiljø, forebygge mobbing og krenkelser og ha gode systemer for å håndtere situasjoner og hendelser når elever opplever krenkelser.
  • Kilder: Røde Kors, Telenor

---

Les mer om mer disse temaene:

Per Åsmund Reymert

Per Åsmund Reymert

Per Åsmund Reymert er journalist i religionsavdelingen til Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter