Nyheter

Lengter etter ­dommedag

Siden august 2015 har IS utålmodig ventet i den lille landsbyen Dabiq i Syria på at de vantro skal komme. Her mente de slaget skulle stå – som ender med at Jesus leder muslimene til seier.

Bilde 1 av 2

Denne artikkelen ble først publisert 14. november 2015. Vi har hentet den opp i forbindelse med nyheten om at den såkalte Islamske Staten søndag 16. oktober mistet den symbolsk viktige byen Dabiq i Syria.

Et avkappet hode ligger i sanden ved føttene til en svartkledd mann. Hodet tilhører den amerikanske nødhjelpsarbeideren Peter Kassig, som ble kidnappet året før. I fangenskap konverterte han og tok det nye fornavnet Abdul-Rahman.

Den svartkledde mannen holder en kniv i den venstre hånden. Nå og da vifter han med den mens han snakker inn i kameraet. Lenge var han bare kjent som Jihadi John, på grunn av sin britiske aksent. Senere ble han avslørt som Mohammed Emwazi – briten som det siste året har stått fram som sjefsbøddelen i IS.

«Her begraver vi den første amerikanske korsfareren i Dabiq, mens vi utålmodige venter på at resten av styrkene deres skal ankomme», sier ­Emwazi i videoen mens en arabisk sang går i bakgrunnen.

Mange så det avkappede hodet, de så kniven, de la merke til aksenten – men få la merke til at IS avslørte hvor de hadde filmet. Det var stikk i strid med tidligere videoer, som var filmet i så nøytrale­ omgivelser som mulig, slik at opprørerne ikke ­avslørte hvor de holdt til.

Hvorfor var det så viktig å nevne Dabiq?

Siste timen

Dabiq er en liten landsby nord i ­Syria, ti kilometer fra den tyrkiske grensen, omringet av slettelandskap i nyanser av brunt. I 1516 var det åstedet for slaget der de tyrkiske osmanene knuste mamelukkene, noe som banet vei for opprettelsen av det sist anerkjente muslimske kalifatet.

Nå, 500 år senere, bor det rundt 3.000 mennesker i Dabiq, ifølge en folketelling fra 2004.

I august 2014 inntok såkalte Den islamske Stat (IS) byen, som utgjør den nordvestlige ytterkanten av områdene opprørerne kontrollerer. Få forsto hvorfor de feiret som gale da byen falt. Det kostet mange liv, og byen har ingen spesiell strategisk beliggenhet. Men etter hvert ble byens betydning for IS kjent.

– Dabiq er nevnt i flere islamske tekster som et sted der et stort slag skal finne sted. Slaget skal være forløperen for endetiden, sier professor Bernard Haykel ved Princeton University i New Jersey i USA.

Han er kjent som en ledende ekspert på teologien til IS. Tekstene han viser til er ahadith, altså overleveringer av utsagn fra profeten Muhammed. I et av de mest kjente endtidsversene står det:

«Den siste timen vil ikke komme før romerne ankommer al-Amaq eller Dabiq. En hær av de beste soldatene i hele verden på den tiden vil komme fra Medina for å stanse dem.»

Al-Amaq er et slettelandskap i nærheten av Dabiq som ligger i både Syria og Tyrkia.

LES OGSÅ: Med dataspill og sosiale medier bygger den islamske staten sitt imperium

Oppildnet krigerne

Roma er den sentrale og ultimate fienden i endetidslæren som preger IS, blant annet gjennom arbeidet til den australske konvertitten Musa Cerantonio. Alt fra lederskapet til fotsoldatene med kalasjnikover siterer forventningsfullt den før nevnte hadithen om angrepet fra romerne.

Da IS-opprørerne inntok Dabiq i fjor høst, ble krigerne oppildnet med at de var en del av «et triumferende, religiøst slag», ifølge Syrian observatory for human rights.

– Den islamske staten tror at de har oppfylt profetien ved å erklære et kalifat, og at de dermed er den eneste legitime, muslimske autoriteten. De tror at de er muslimene som skal slåss mot de vantro i det store slaget og til slutt beseire Roma, sier Haykel.

LES OGSÅ: – Vi hørte skuddene

Iver etter Messias

Abu Musa al-Zarqawi, som grunnla al-Qaida i Irak, var den første som nevnte profetien om Dabiq. Hans etterfølgere i Den islamske staten har også nevnt dette de siste årene, men det var ikke før i 2014 at det ble sentralt i propagandaen deres, ifølge William McCants. Han arbeider ved den Washington-baserte tenketanken Brookings, som i fjor ble kåret til verdens mest innflytelsesrike.

– Vesten er ikke så vant til å støte på apokalyptiske utsagn i islamistisk propaganda. Al-qaida tonet ned de islamske profetiene om dommedag til fordel for mer tilgjengelig politisk retorikk og var forsiktige med å røre opp en iver etter en Messias, sier McCants, som til høsten kommer med boka The ISIS Apocalypse: The History, Strategy, and Doomsday Vision of the Islamic State.

Han forteller at tanken om endetiden likevel er utbredt blant verdens muslimer.

– De fleste muslimer, i likhet med kristne, tror at verden vil ende med en apokalypse. På grunn av det politiske kaoset i Midtøsten er det mange muslimer som tror at de lever i de siste tider, sier McCants, som får støtte fra forskningssenteret Pew Research.

I en undersøkelse fra 2011-2012 kom det fram at en stor andel av muslimer i Midtøsten tror de vil oppleve hendelser som fører til dommedag. I Irak var hele 72 prosent enige i dette, mens tallene var noe lavere i Libanon (56 prosent), Jordan (41 prosent) og Egypt (40 prosent).

McCants mener at IS likevel går lenger enn andre muslimske grupperinger.

– IS skiller seg ut ved at dets ledere og følgere tror dommedag er nært forestående. Fotsoldatene siterer ofte islamske profetier som en av hovedgrunnene til at de har valgt å slutte seg til IS, sier McCants.

LES OGSÅ: – Etter Charlie Hebdo handlet nesten alt om å stå sammen. Nå handler det om å vinne

Koran i solnedgang

Et tydelig eksempel på hvor viktig apokalypsen er for IS, dukket opp like etter at IS-leder og selvutnevnt kalif Abu Bakr al-Baghdadi forkynte at kalifatet var opprettet i fjor sommer. De to «nyhetsbyråene» Islamic State News og Islamic State Report ble lagt ned og gjenoppsto som ett glanset magasin under navnet Dabiq. Bladet er rettet mot et internasjonalt publikum og gis ut på engelsk, fransk, tysk, russisk og arabisk.

Vårt Land har gått igjennom de sju utgavene som hittil er gitt ut. Blant koranvers trykket på vakre solnedganger og detaljerte bilder av henrettelser av voksne og barn, finner vi mange artikler med henvisninger til endetiden. Disse følges gjerne av Hollywood-bilder av enorme slag med mange ridende soldater.

Hver utgave begynner med et ti år gammelt sitat fra Abu ­Musab al-Zarqawi, grunnleggeren av Al-Qaida i Irak, som lenge var den viktigste lederen etter Osama bin Laden helt til han ble drept i 2006.

«Flammen er tent her i Irak, og varmen vil bli mer intens – ved Allahs vilje – helt til den brenner ned korstogene i Dabiq.»

LES OGSÅ: Psykolog: Slik tenker en religiøs terrorist

Tankegods

Analytiker Harleen K. Gambhir ved den konservative, amerikanske tenketanken Institute for the study of war tror at de stadige ­referansene til Dabiq handler om at en episk konfrontasjon med Vesten har blitt stadig viktigere for IS langsiktige mål. Etableringen av kalifatet var første skritt på veien til å bli aktøren som skal kjempe mot Roma.

– Ved å si at de har en stat – et kalifat – kan de posisjonere seg og si at dette er faktisk kalifatet som skal lede verdens muslimer inn i apokalypsen. På den måten må andre radikale, islamistiske grupper ta stilling til om de vil slutte seg til denne kampen, sier Gambhir.

Sammen med kollegene kaster hun seg rundt hver gang det kommer et nytt nummer av Dabiq. Bladet gir et sjeldent innblikk i hva som organisasjonen er opptatt av.

– Det gir oss en større forståelse av det apokalyptiske tankegodset som har fått en stadig mer sentral plass innen IS det siste året. Det har blitt mer og mer tydelig at de faktisk vil fremskynde apokalypsen, slik de forstår den, sier Gambhir.

– Gjør det IS mer forutsigbare at vi vet hva som er målet deres?

– Jeg tror at å forstå IS som en gruppe med en apokalyptisk visjon er nyttig hvis vi tenker strategisk og ikke operasjonelt. Det handler ikke om vi skal sende troppene våre til Dabiq eller ikke, men å forstå måten de bruker apokalypsen til å etablere bånd til verdens jihadistiske grupper og polarisere det muslimske samfunnet, sier Gambhir.

LES OGSÅ: Frankrikes jøder har levd med terror i årevis

Korsfarere

Tidligere al-Qaida-leder Osama bin Laden jobbet også mot et kalifat, men mente at terrorgruppen ikke var klare til å delta i det store slaget ennå. Han nevnte sjelden endetiden, og var mer opptatt av politiske mål. Ifølge eksperter var det hans bakgrunn fra en velstående sunni-familie som gjorde at han så ned på de massene som fantaserte om apokalypsen.

IS, derimot, bruker endetiden for å lokke til seg fremmedkrigere fra Vesten, mener Harleen K. Gambhir. I utgave nummer 4 av Dabiq, er Abu Mohammad al-Adnani al-Shami, offisiell talsmann for IS, sitert slik:

«Mobiliser deres styrker, o korsfarere. Mobiliser deres styrker, slipp tordenen løs, skrem de dere vil, planlegg, bevæpne troppene deres, gjør dere klare, slå til, drep, og ødelegg oss. Det betyr ingenting. Dere vil bli beseiret»

– Hvis en gruppe kan hevde at de er i krig med korsfarerne, gjør det gruppen mer attraktiv for fremmedkrigere, sier Gambhir.

VÅRT LAND MENER: «Langvarig krig venter oss»

80 flagg

Derfor var det svært god stemning da den USA-ledede koalisjonen oppsto i august i fjor. Twitter flommet over av forventning, og tilhengere av IS holdt nøye rede på hvor mange nasjoner som hadde sluttet seg til.

«30 stater gjenstår for å nå de 80 flaggene som skal samle seg i Dabiq og starte slaget», skrev en og henviste til en profeti om at Roma skal ha en 80 allierte.

Det toppet seg da parlamentet i Nato-landet Tyrkia i begynnelsen av oktober noe motvillig ga hæren frie hender til å gå inn i Syria og Irak for å kjempe mot IS.

«Tyrkias inntreden i krigen tillater en utenlandsk invasjon av nordlige Syria, altså slettene ved Dabiq. Endetiden har rykket nærmere», skrev en annen.

Siden starten har det blitt utført rundt 2.000 bombeangrep. 8.500 IS-krigere skal ha blitt drept i disse angrepene, ifølge Den amerikanske hæren.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Kalifatet lokker

Til tross for at endetidstegnene blir viet en stadig større plass i IS-propaganda, mener Princeton-professor Bernard Haykel at apokalypse-sporet er overvurdert.

– Jeg er ikke sikker på om apokalypsen er en hovedmotivasjon for de som slutter seg til IS. Mitt inntrykk er at det apokalyptiske elementet har blitt lagt for mye vekt på, selv om det er svært viktig. Det som lokker mest er kalifatet, som tilhengerne ser på som den eneste sanne, muslimske staten, sier Haykel.

Han tror at den absolutte majoriteten av muslimer ikke har spesielt mye til overs for å spekulere i de siste dager.

– De fleste muslimer tenker ikke så mye på det og tar ikke profetiene like seriøst og bokstavelig. Det er som i kristendommen der disse ideene lurer i bakgrunnen men sjelden eller aldri blir tatt på alvor.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter