Nyheter

Kristne opplever 
‘dødekontakt’ 
som trosstyrkende

Kristne som erfarer kontakt med de døde kan oppleve det både som tros-
styrkende, men også plassere Gud på sidelinjen, ifølge forskning.

– Det er grunn til å advare mot å oppsøke seanser, spiritister og medium som mener seg å formidle beskjeder fra avdøde slektninger. Dette er et felt hvor vi vet det er mye bedrageri og penger på spill. Faren ved denne typen kontakt er at den kan bli styrende i ens liv. Man vet ikke hva slags krefter man utsetter seg for, sier biskop i Bjørgvin, Halvor Nordhaug.

Vårt Land skrev på onsdag om NRK-programmet Folkeopplysningen som skal undersøke om det finnes mennesker som har evne til å kommunisere med de døde. Til å hjelpe seg har de fått med seg nå avdøde Rolf Erik Eikemo. På Vårt Lands Facebook-side er det lesere som advarer mot denne type kontakt, og mener at man i virkeligheten kontakter djevelen.

LES MER: Ber seerne ta kontakt med død mann

Skepsis til tross: Også kristne erfarer kontakt med de døde.­ ­Internasjonale studier indikerer at opp mot halvparten av sørgende opplever dette, ifølge forsker og teolog Anne Austad ved VID. Hun har forsket på spontan dødekontakt i sorgprosesser. Denne type erfaringer oppstår hos sørgende, uavhengig livssyn – og kan oppleves på både godt og vondt.

Bringes til taushet.

– Jeg vet om eksempler på kristne som har opplevd at den avdøde overtar en plass i livet som gjør at Gud kommer på sidelinjen. Den døde blir den man snakker med i livet og spør om råd. Men det trenger ikke bli slik. Min forskning viser at noen kristne også opplever å bli styrket i troen på Gud. Nærværserfaringen gjør at en føler seg sett av Gud i en vanskelig tid. I mitt materiale var det to som sa at dette var en av flere grunner til at de begynte å gå til nattverd, sier hun.

Anne Austad synes debatten som omhandler påstått kontakt med de døde fort blir veldig krass, og mener dette kan bringe mennesker som har slike erfaringer til taushet.

Det er også Silje Trym Mathiassens erfaring. Som dialogprest ved Kirkelig dialogsenter i Stavanger kommer hun i kontakt med både kristne og ikke-kristne. De forteller at de ikke våger å snakke med presten om erfaringer de har hatt med ­«dødekontakt».

– Jeg tror kirken har mye å vinne på mer åpenhet. Det ­betyr ikke at man skal akseptere og gå god for alt, men vi skal lytte til dem med åpenhet og interesse, sier hun.

LES OGSÅ: Ønsker mer åpenhet om kontakt med døde

Frarøder.

Både Austad og Mathiassen skiller mellom aktiv og passiv «dødekontakt». Begge er skeptiske til førstnevnte, som innebærer å oppsøke for eksempel et medium. Dette skillet gjør også biskop Halvor Nordhaug, som understreker at det ikke er grunn til å advare mot den opplevelsen en sørgende måtte ha av spontan kontakt med en ­avdød.

– Det betyr ikke at denne kontakten er reell kommunikasjon, men opplevd kommunikasjon der den døde plutselig kjennes nærværende. Dette kan for noen oppleves godt, sier han.

Flere steder i Bibelen frarådes det å oppsøke de døde. Betyr det at de faktisk kan oppsøkes? Nei, mener Nordhaug.

– Mitt utgangspunkt er at de døde er døde.

LES OGSÅ: Snåsamannen: Umulig å snakke med de døde

Ondskapens hær.

– Hva er det da man kommer i kontakt med?

– Slike fenomener er ulike, og dette vil jeg ikke mene noe om på generell basis. Men Bibelens virkelighetsbilde er at det finnes en dimensjon mellom Gud og mennesker hvor åndelige makter er på ferde. Paulus skriver om ondskapens hær i himmelrommet. Den positive siden ved dette er at det finnes himmelske ­vesener som tjener og tilber Gud, altså engler.

– Som kristen skal man vende seg til Gud med takk og tillit og tro at man er i Guds omsorg, og ikke utsette seg for ting som kan ligge i grenselandet mot eventuelle onde åndsmakter, sier biskopen.

Rent teologisk har det lenge pågått en diskusjon om det finnes en mellomtilstand hvor det finnes døde som man faktisk kan komme i kontakt med. Atle Ottesen­ Søvik, professor ved Det teologiske menighetsfakultet, mener det finnes noen bibelvers som kan tolkes dit 
hen, og viser blant annet til liknelsen om ­Lasarus og den rike mannen.

– Da Lasarus døde, fikk han se den rike mannen i pine. Man kan alltids spørre seg: Hva er poenget med denne liknelsen? Forestillingen om en mellomtilstand? spør Søvik, og svarer blankt nei på sitt eget spørsmål.

– Jeg mener det er gode grunner til å tolke liknelsen anner­ledes. I den klassiske bekjennelsen sier vi at vi tror på legemets oppstandelse, men oppstandelsen er ikke nødvendig om vi ­allerede lever i en mellom­tilstand, sier han.

LES OGSÅ: Kommersialisering av døden

Må ikke lukke seg.

I møte med kristne som i sorg erfarer de ­dødes nærvær, mener Anne Austad det er viktig å se på funksjonen av denne typen kontakt fremfor å tordne løs med bibelvers.

– Man skal selvfølgelig være sunt skeptisk og vi skal ikke si ja takk til alt. Å se på funksjonen, både gjennom forskning og i samtaler, er imidlertid ikke det samme som å anbefale å ta kontakt med et medium. Men som sjelesørger eller i andre rådgivende posisjoner må man ikke lukke seg for andre menneskers erfaringer. Vær i dialog med dem om hva denne kontakten betyr i livet og for troen: Er den frigjørende eller bindende? spør hun.

LES OGSÅ: – Kan gi trygghet å snakke med døde

Les mer om mer disse temaene:

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje

Caroline Teinum Gilje er journalist i religionsavdelingen i Vårt Land

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter