Nyhet

Da motemerket Tommy Hilfiger forleden lanserte sin siste kolleksjon i New York, var den spenstigste nyheten en israelskutviklet mikrochip innsydd i plaggene. Den kan rapportere tilbake til selskapet når og hvor plagget er i bruk, og til gjengjeld belønne kjøperen for hver bruk av plagget med poeng som utløser gode tilbud og andre fristelser.

Det handler om å skape økt merkelojalitet og synlighet på de riktige stedene. Moteselskapet får uvurderlig informasjon om bruken av plaggene, og kan via en mobil-app strømlinjeforme belønning som stimulerer brukeren til å bli en potensiell ambassadør for motemerket.

Økonomisk motor

Det er ikke helt tilfeldig at et israelsk selskap, Awear Solutions, står bak nyvinningen. Israel er verdensledende på å utvikle høyteknologi, noe som er en sterkt medvirkende årsak til at israelsk økonomi går så det suser, med en imponerende vekst på 4,5 prosent i årets første kvartal.