Klima

Kjører på med diesel

Nordmenns dieselbruk økte 60 prosent det siste tiåret. Også i år valgte fire av ti som kjøpte ny bil, en som kjører på diesel.

Bilde 1 av 3

I 2006 sa daværende finansminister Kristin Halvorsen (SV) til Dagbladet at regjeringen «fremmer miljøvennlig atferd» og «legger om bilavgiftene for å oppmuntre til kjøp av biler med lave CO2-utslipp».

Dieselbiler ble norske bilkjøreres favoritt. I 2005 gikk 15,6 prosent av bilene på diesel, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Nå er andelen på 47 prosent, viser OFVs tall fra nå i høst.

LES OGSÅ: Her er saken som splitter USA

Selv om det er kjent at dieselkjøring skaper miljøproblemer særlig i byene, fortsetter bruken av diesel å øke: Omsetningen av autodiesel har økt med 60 prosent det siste tiåret, skriver Finansdepartementet i statsbudsjettet for 2016.

Pilen har pekt oppover også de siste par årene.

– I «toppåret» 2011 hadde nesten 8 av 10 nye personbiler dieselmotor, sier Øyvind Solberg Thorsen, direktør i OFV.

Andelen har falt jevnt siden 2012, men i 2015 velger fortsatt fire av ti norske bilkjøpere dieselbil, ifølge OFVs tall.

Lang kamp

Nestleder i Venstre, Ola Elvestuen, har slåss mot dieselbiler lenge, som bystyrepolitiker og senere byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

– Fra Oslos side påpekte vi med én gang at dette kommer til å føre til dårligere byluft. Det var kjent kunnskap også da. Peter N. Myhre var vel den som snakket mest om det, sier han.

LES OGSÅ: Hva er «det grønne skiftet», egentlig?

Myhre fra Frp var byråd for miljø og samferdsel i Oslo i 2003–2009. Nå har Elvestuen, som snart skal forhandle med regjeringen om statsbudsjettet, fått drahjelp fra Volkswagen-skandale og kjennelsen fra EFTA-domstolen 2. oktober.

Den sier at Norge i flere byer og områder bryter grensene for hvor høy luftforurensingen kan være.

– Nå har vi ikke noe valg lengre. Dette er en juridisk bindende forpliktelse. Det er betimelig at vi får denne dommen mot oss. Regjering og Storting har definitivt ikke gjort nok. Fra byene har det vært mye større vilje, men man har ikke hatt virkemidlene, sier Elvestuen.

– Uaktuelt

Leder for Naturvernforbundet, Lars Haltbrekken, ber regjeringen og samarbeidspartiene KrF og Venstre sørge for at det ikke er lavere avgift på diesel enn bensin.

– Saken er dessverre et godt eksempel på hva som skjer når man ikke tenker helhetlig for å løse miljøutfordringer. Man så seg blind på CO2-utslipp, men tenkte ikke på at man i stedet fikk helseskadelig luftforurensning, sier Haltbrekken.

LES OGSÅ: Nina Jensen synes regjeringen skuffer stort

Det er ikke aktuelt for regjeringen å øke veibruksavgiften på diesel, sier statssekretær i Finansdepartementet, Jørgen Næsje (Frp).

– Vi ønsker å stimulere til kjøp av nye biler med mindre utslipp og lavere forbruk i tråd med enigheten mellom samarbeidspartiene, skriver han i en e-post.

Næsje viser til at myndighetene i 2007 var klar over at lokale utslipp var et større problem fra dieselbiler. Derfor innførte man differensiert årsavgift for dieselbiler uten partikkelfilter.

Da det kom nye undersøkelser som tilsa at helseskadene på grunn av lokal forurensning var et større problem enn man tidligere hadde antatt, ble det i 2012 innført en avgiftsdel i engangsavgiften som senere også er økt.

Følg oss på Facebook og Twitter!

SV mener også at det er engangsavgiften som må gjøre det dyrere å spre NOx i lufta.

– Vi er skuffet over at regjeringen ikke forsterker skattleggingen av lokal luftforurensing. Men SV vil fortsatt at avgiftene skal sikre lavere utslipp, sier Snorre Valen, stortingsrepresentant for SV.

Krav

Venstre-nestlederen har sterk tro på at det blir mulig å få til et skifte i norsk dieselpolitikk. Han understreker at ikke bare Norge, men hele Europa de siste 15-20 årene har satset på diesel.

Elvestuen kaller det meningsløst at diesel er billigere å kjøre med enn bensin.

– Dette skal vi ha igjennom. Jeg synes det er litt moro nå fra Stortinget å ta tilbake bit for bit av dette, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima