Klima

Kjøpepress på internett

Unge forbrukere er utsatt for kjøpepress på nettet, ifølge ny rapport.

– Vi trodde den digitale kompetansen bare ville være en styrke for de unge i markedet, men aktivitet på nett betyr også økt risiko for å bli forført av direkte nettreklame og bloggere, sier forsker ved Statens Institutt for Forbruksforskning, Lisbet Berg.

Hun har intervjuet jenter og gutter mellom 18–24 om hvordan det er å debutere som forbruker i dagens samfunn.

Bakgrunnen er at hun i 2014 ville teste teorien om at de eldre var ekstra sårbare som forbrukere i markedet – altså mer tilbøyelig til å gjøre uheldige økonomiske valg for seg selv og miljøet.

– Det viste seg at det ikke var de eldste som var mest sårbare, men den yngre generasjonen, sier hun.

Nå skal de se nøyere på hvorfor det er slik, og har med den nye rapporten dannet seg flere teorier.

LES OGSÅ: Til kamp mot usunt kroppspress

Dårlig tid

Berg trekker frem dårlige matematikk- og økonomikunnskaper som en av årsakene til at ungdommene tar dårlige økonomiske valg.

Hun forteller at ungdommene hun snakket med, ikke var fornøyd med opplæringen i skolen.

– Noen sa til meg: alle klager sånn på mattekunnskapene i norsk skole, men det kan umulig være sånn at vi er dummere enn i andre land, det må jo være noe med undervisningen. Hvorfor lærer de oss ikke mer praktisk matte som vi får bruk for som forbrukere senere?

Berg mener også dårlig tid kan være med på å gjøre forbrukerne mindre bevisste, fordi de rett og slett ikke tar seg like god tid som de eldre før de gjør et innkjøp.

Designervesker

Det mest oppsiktsvekkende resultatet, var ifølge Berg at gruppen blir utsatt for et stort kjøpepress fra internett. Den digitale kompetansen som denne aldersgruppen sitter med, blir en svakhet fordi de bruker så mye tid på sosiale medier.

Forskerne fant spor av et sterkt press fra både sosiale medier og blogger.

– Når vi er ung, vil vi ikke skille seg ut i stor grad, da er det om å gjøre å passe inn i gruppen. Dette gjør oss mer sårbare for kommersiell påvirkning.

Hun trekker for eksempel frem unge jenter som kjøper dyre designervesker de ikke har råd til.

– De er best på nett, men nye i markedene.

LES OGSÅ: Britiske barn er mest ulykkelige

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima