– Jeg tror kirken er en visningskontekst som gjør at mange tilnærmer seg kunsten med respekt og forsiktighet. Selv om kirkekunsten ikke alltid har det museumsfaglige tilsynet, er den noe som sikrer seg selv, sier Håkon Gullvåg.
LES OGSÅ: Har kirkekunsten det best i kirken eller på museum?
Gratis sikring
Han tror kunst som står i offentlige bygg som jernbanestasjoner, skoler og kontorer er langt mer utsatt.
– Jeg tror det sitter langt inne å berøre og gjøre hærverk i en kirke. Der tror jeg kunsten får en gratis sikring av stedets verdighet og ramme. Jeg har aldri opplevd at noe skjer med mine kirkeutsmykninger. Den eneste gangen jeg selv har opplevd at et av mine kunstverk har blitt skadet, var på et museum.
LES OGSÅ: – Kultur i kirken er mer enn kakepynt
LES OGSÅ: Byttet altertavle med altervideo
Synlighet viktigst
Gullvåg mener det er store forskjeller på hva slags sikring og oppbevaringsforhold museene har.
– Kanskje kan museene tilby rom som er mer tilpasset kunstverk som Tidemanns Kristi oppstandelse. Men jeg er ikke helt sikker, for ofte er det viktigste tiltaket at kunstverket er synlig. Det som står framme blir passet på, mens det er mye som kan skje i museenes kjellere og magasiner som er vanskelig å følge med på, sier Gullvåg.