Kirkerådet frykter historieløst religionsfag

Kirkerådet frykter at skoleelever i fremtiden ikke skal få lære om kristendommens historiske betydning i Norge. – Religionsfaget har ikke et særlig ansvar for å videreføre norsk kulturarv, mener arbeidsgruppen bak læreplanen.

Kirkerådet ønsker at den kristen-humanistiske arven skal være tydeligere til stede i religionsfaget i norsk skole. Her fra et Kirkerådsmøte i 2016.
Publisert Sist oppdatert

Denne uken møtes Kirkerådet i Tønsberg, blant annet for å drøfte hvordan kirken skal forholde seg til planene for å fornye læreplanene i norsk skole fra 2020.

Kirkerådet reagerer på at hverken kristendommen eller Norges kristen-humanistiske arv er definert som «kjerneelementer» i KRLE-faget. Dette innebærer at den kristne arven ikke er av de tingene Utdanningsdirektoratet mener er aller viktigst at elevene får lære om i KRLE-faget. «Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar» og «å kunne ta andres perspektiv» skal imidlertid prioriteres særlig i norsk skole de neste årene.

Reform av KRLE

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP