Nyheter

Kirken som er i alle kanaler

Den norske kirke ligger langt bak Svenska kyrkan i sosiale medier, men skulle ønske de fikk til mer. – Vi har ikke nok ressurser, sier kommunikasjonsdirektøren.

– Det er imponerende at så mange deler sine største spørsmål åpent på sosiale medier, sier Charlotte Frycklund, nettprest i Svenska kyrkan.

Folkekirken i nabolandet har hele fire nasjonale Facebook-sider, fire Instagram-kontoer, fire Twitter-kontoer, en mengde blogger, Snapchat-konto, Youtube-kanal og en egen Spotify-konto. På Svenska kyrkans nettsider kan du også laste ned appen Kyrkguiden, som guider deg til kirker i hele Sverige, og du kan chatte med «vakthavende prest» om du har noe på hjertet.

Frycklund jobber utelukkende med sosiale medier i Svenska kyrkan. Der svarer hun blant annet på spørsmål som alt fra hvorfor prestekrager ser ut som de gjør, til de store spørsmålene om hvordan ondskapen kan finnes om Gud er så allmektig og god.

– Disse samtalene i sosiale medier er viktige. Akkurat nå kjennes det ut som at Gud vil at jeg skal være der, sier nettpresten.

LES MER: Gravferdsbyrå direktesendte begravelser ­på Facebook

Jesus på Facebook

Den norske kirke fikk en konkret strategi for sin digitale satsing for to år siden. Siden den gang har kirken vokst mye digitalt, men har ennå en lang vei å gå for å ta igjen sin svenske søster.

– Vi har valgt å satse mest på Facebook og Instagram, og er også aktive på Twitter. Vi har en konkret plan for hvem vi ønsker å nå og hva vi vil formidle, sier kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke, Ingeborg Dybvig.

Kirken former nå et nytt konsept på Instagram, som skal være rettet mot unge. At de har valgt bort kanaler som Snapchat handler om at de ikke har ressurser til å følge opp overalt. Svenska kyrkan har fem ansatte som kun jobber med sosiale medier nasjonalt, inkludert nettprest Frycklund. Den norske kirke har sju ansatte i hele kommunikasjonsavdelingen til sammen. Dybvig kunne gjerne sett at de var litt nærmere Svenska kyrkans satsing, men tror det digitale arbeidet bare vil øke i tiden som kommer. På kirkemøtet i januar ble behovet for dette tatt opp.

– Hadde Jesus levd i dag, tror jeg han hadde vært på både Facebook og Instagram, for å si det litt spøkefullt. Han brukte sin tids kanaler til å kommunisere sitt budskap, og det bør vi også gjøre, sier Dybvig.

LES MER: 'Jesus lever' tar av på Facebook

Digital oppslagstavle

Petter Dille er prest i Den norske kirke og startet i 2016 sin egen Youtube-kanal. Her snakker han med forskjellige personer om temaer som demokrati, kjønn, seksualitet, psykisk helse, og andre ting. Vi intervjuer ham i chatten på Facebook.

– Jeg liker godt å jobbe i disse kanalene, og er ikke redd for å prøve ut nye. Men jeg gjør ikke dette som prest eller som kirke, og har ikke noen umiddelbar plan om å bli «Youtube-presten», skriver Dille i chatten, og legger til et smilefjes. Dille mener menighetene kan nå ut til dem som ikke kjenner kirken så godt. Han er opptatt av at menigheten ikke skal flyttes inn på internett, men avspeile virkeligheten.

– På sikt tror jeg flere vil oppsøke kirkene om de får inntykk av at det er gode og trygge fellesskap. Da er Facebook et minst like nødvendig sted å poste ting, som oppslagstavla på nærbutikken, sier han.

LES MER: Sammenligner sosiale medier med dop

– Kan bli nysgjerrig

Nettprest Charlotte Frycklund i Svenska kyrkan håper og tror flere får høre Guds ord når de er aktive i sosiale medier.

– Jeg tror i det minste det kan være en start. Det kan gjøre folk nysgjerrig og interessert i kirken. Kanskje vi kan hjelpe dem å finne kontakter i deres egne menigheter, når de forstår at vi har viktige ting og formidle og at det faktisk går an å snakke med oss.

Den norske kirke utvider stadig med flere digitale kirkerom, som nettkirken i samarbeid med sjømannskirken, og en digital bønne- og lysvegg.

– Fortsatt skjer nok de viktigste møtene fysisk, i kirken og på ulike arrangementer, men at kirken er synlig til stede i digitale kanaler er et viktig supplement, sier Dybvig.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter