Kirke

Kirkelæreren uten glorie

Origenes Adamantios (185–254) var så omstridt at verkene hans ble brent, og hans kjetterske tanker ble fordømt av både keiser og kirke. Likevel ble han en av kirkehistoriens viktigste teologer.

Origenes ble født i Alexandria i Egypt, og som 17-åring opplevde han at faren ble drept under kristenforfølgelsen i Egypt i år 202.

– Han var en ungdommelig radikaler, og etter farens martyrskjebne vurderte han å angi seg selv, som et vitnesbyrd - for å velge martyrdøden fremfor å leve et liv som skjult kristen. Men han valgte å la være, og den avgjørelsen gjorde ham til en av de mest innflytelsesrike kristne tenkerne i oldkirken, forteller førstelektor Peder Solberg ved NLA, som har forsket på Origenes.

Stort geni

Peder Solberg nøler ikke med å kalle ham et universalgeni.

– Han fremstår som et av de store geniene i kirkehistorien. Han var langt forut for sin tid, og knyttet sin kristne tenkning tett opp til datidens filosofi – og ikke minst opp mot naturforståelsen, eller det vi senere ville kalle naturvitenskap. Som en av de første kristne tenkerne la han grunnlag for de store debattene som dukket opp på 300-tallet, for eksempel om treenigheten, forteller Solberg.

Verkene og ideene hans har overlevd, mot alle odds.

Origenes var en av oldkirkens mest betydelige teologer. Han var sterkt omstridt, men hadde stor innflytelse for de kommende debattene om for eksempel treenigheten.

Origenes var en av oldkirkens mest betydelige teologer. Han var sterkt omstridt, men hadde stor innflytelse for de kommende debattene om for eksempel treenigheten.

– Han var kontroversiell i sin samtid, men var samtidig en viktig premissleverandør for teologene som kom etter ham. Tankene hans må ha vært sterkt til stede på agendaen, det vises blant annet gjennom at keiser Justinian fordømte enkelte læresetninger knyttet til Origenes' navn 300 år senere - og beordret bøkene hans brent på bålet. Han hadde en enorm produksjon av tekster, og noe gikk tapt på bålene, men likevel beholdt Origenes sin sentrale posisjon som teolog, forteller Solberg.

LES OGSÅ: Ireneus: Bibelfortellingenes bakmann

Gud i naturen

Origenes var bevandret i kosmologi (læren om universet), og gudstroen hans var sterkt fundert på en forståelse av naturen. Han brukte filosofisk og vitenskapelig innsikt for å forstå Gud – og vice versa.

– Den Gud som åpenbarer seg, gjør det gjennom hele sitt skaperverk. Det er ingen motsetning mellom det vi ser i naturen, og den Guden som åpenbarer seg gjennom Jesus, forfektet Origenes. Dette gudsbildet var hans intellektuelle utgangspunkt, å forstå virkeligheten kristologisk – ut fra Jesu identitet – og gjennom åpenbaringen av den gudeskapte naturen – og i lys av datidens filosofer, sier Peder Solberg.

Fornuften

Slik foregrep Origenes' tankesett som senere dukket opp hos Augustin, Thomas Aquinas og så sent som Blaise Pascal på 1600-tallet.

– Origenes mente at all sannhet forenes i Kristus, og at fornuften derfor kan hjelpe oss på veien til Gud, men troen fullender fornuften. Det er altså ingen motsetning mellom tro og fornuft. Sammen gir de større innsikt.

Han søkte sannheten, med en tillit til at hele tilværelsen hviler i Guds hånd.

– Den viktige arven fra Origenes er den kristologiske forståelsen og dynamikken mellom Kristus og hele den skapte virkeligheten – og hans vektlegging av bibelfortolkning.

Kildekritikk

Origenes var en av de første som skrev bibelkommentarer, de stod seg som referanseverk i mange hundre år.

– Han var også tidlig ute med et kildekritisk blikk på bibeltekstene. Samtidig hadde han en grunnleggende tro på Bibelen som Guds ord. Han fant flere lag av betydning i tekstene. Hvis den bokstavtro forståelsen var vanskelig, så han det som en utfordring til å lete etter «dypere» betydningsnivåer i teksten, med en grunnleggende overbevisning om at alt pekte på Jesus Kristus.

En kjent historie går på at Origenes kastrerte seg selv, «for å avstå fra kjønnsliv». Det er uklart om det er en myte, eller en sann historie.

Origenes var nysgjerrig, og reiste mange spørsmål han ikke kunne besvare konkret.

– Martin Luther likte ham ikke, men likevel er Luthers forståelse av Kristus-åpenbaringen i Det gamle testamente preget av Origenes. Skrifttolkning og ordenes betydning var viktig for ham, sammen med logisk forståelse og vitenskapelige anskuelser.

Uten glorie

Origenes fikk aldri status som kirkefader.

– Han var for kontroversiell. På et ikon der han foreleser for lærde teologer, er tilhørerne utstyrt med glorier – men ikke læremesteren. Han var hatet og respektert, og ble særlig kritisert for en spekulativ kombinasjon mellom teologi og filosofi – særlig den gryende nyplatonismen.

– Han hadde spreke tanker om mye, og åpnet for et syn der alle – til og med Satan – til slutt kunne bli frelst. Alle har fri vilje, og selv djevelen er ikke predestinert til en evig fordømmelse.

Origenes presiserer selv at mye av det han skriver om kontroversielle tema er spekulativt, og han konkluderer sjelden.

– Men ut fra tanken om at Gud skal bli «alt i alle», stilte han spørsmål ved tanken om en evig pine for de ufrelste, og så for seg at helvete ville ha en ende.

Myte eller sannhet…

En kjent historie om Origenes er at han i ung alder skal ha kastrert seg selv, ut fra en bokstavelig tolkning av en tekst i Matteus-evangeliet (kap. 19) om «de som avstår fra kjønnsliv for himmelrikets skyld».

– Den myten står sterkt, men det er noe uklart om det faktisk skjedde. Origenes var så omstridt at historien til og med kan ha blitt plantet av hans fiender, sier Solberg.

Da Origenes døde i 254, hadde han akkurat sluppet ut fra fengsel etter å ha blitt torturert i to år for at han skulle fornekte Gud. Det gjorde han ikke, men var så skadet av torturen at han døde etter kort tid.…

---

Ny serie: Kristne tenkere

  • I sommer presenterer Vårt Land en serie portretter av kirkefedre og kirkens store tenkere gjennom 2000 år.
  • I dag: Origenes Adamantios, født i Alexandria, Egypt, i år 185. Døde i år 254 i Tyr i Libanon.
  • Origenes var en betydelig kristen tenker i tidlig oldkirke. Han var meget kontroversiell, men hadde stor innflytelse på teologien i mange hundre år.

---

Les mer om mer disse temaene:

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal

Lars O. Flydal har i mange år vært journalist og fotograf i Vårt Land, og har dekket både kultur- og kirkeliv.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke