Kirke

– Jeg vil heller spørre: «Hvorfor er seksualitet et problem?»

Mange er trette av at den heteroseksuelle majoriteten bestemmer hvordan homofile defineres, mener TF-stipendiat Andreas Ihlang Berg. Han synes teologen Sam Allberry stiller spennende spørsmål, men serverer dårlige svar.

– Jeg er uenig med de grunnleggende løsningene, men noen av spørsmålene er gjenkjennbare. Skal jeg defineres utelukkende på grunnlag av at jeg tiltrekkes av menn? sier Andreas Ihlang Berg, stipendiat ved Det teologiske fakultet (TF).

Onsdag skrev vårt Land om Misjonssambandets menighet i hovedstaden, Misjonssalen, sin temahelg om identitet og seksualitet som arrangeres til helgen.

Menigheten har invitert den anglikanske presten og forfatteren Sam Allberry til å holde foredrag. Allberry ønsker å avstå fra å bruke legningskategoriene «homofil» og «heterofil» – han mener at «alle perverterte» etter syndefallet, og at homofile er ikke er større syndere enn andre mennesker.

Det er å leve ut seksualiteten utenfor rammene som Bibelen foreskriver, som er problematisk.

LES MER: Britisk prest vil skrote homofili-kategorien

Kan ikke skille

På mange måter kan det være spennende å gå inn i dette spørsmålet for å åpne feltet litt. Vi kan jo ikke bare være disse identitetene, sier Berg.

Ifølge stipendiaten konstruerer mennesket hele tiden kategorier, slik som «homofil» og «heterofil», som legger føringer for hvordan vi erfarer verden.

– Det er den heteroseksuelle majoriteten som legger premisset for hvordan vi skal definere homofile. Det er det mange som er trette av, sier han.

Berg tolker Allberry dit hen at han forsøker å frigjøre seg fra kategoriseringer av seksuell legning, men at han samtidig konstruerer nye kategorier ved å snakke om homofile- og heterofile følelser en ad hoc-løsning, ifølge Berg.

– Disse opprettholder likevel det samme skillet, men gjør det mer spiselig i en kristen kontekst.

Går tilbake til Augustin

Berg mener Allberry fremstår som en konservativ person som prøver å fremme en ny stemme i debatten, men at han ender opp med å representere tradisjonell kristen tankemåte. Kirkefaderen Augustin (354–430 e. kr.) drøfter ifølge Berg den samme problemstillingen: «Hva gjør vi med de seksuelle lystene våre?»

– Augustin ser på seksualitet som en synd som er problematisk og peker på ekteskap som den eneste løsningen. Det samme gjelder for Martin Luther.

TF-eren mener derimot at både Augustin, Luther og Allberry tar feil.

– Jeg vil heller gå andre veien og spørre: «Hvorfor er seksualitet et problem?» Det virker som om Allberry ikke er villig til å diskutere hvorfor det er problematisk å forholde seg til seksualitet. Det tenker jeg er mer relevant, istedenfor å finne en «ad hoc»-løsning på det, sier Berg.

Identiteter er nødvendig

I motsetning til Allberry mener nemlig Berg at det er «helt nødvendig» å fokusere på seksuelle identiteter.

– Dersom du snakker om følelser forsøker du å vende debatten, sier han.

Berg utdyper at debatten handler om mennesker som ikke har fått ta del i ett kristent felleskap, og som opplever det som diskriminering at deres kjærlighet og seksuelle identitet ikke har fått et språk eller plass i kirken.

Ifølge Berg er faren ved å ikke bruke kategorier slik som homofil, at man risikerer å miste synet av problemer knyttet til menneskene som denne kategorien består av.

– En kategori innebefatter noen spesifikke opplevelser og erfaringer. Ved ikke å bruke kategorien homofile risikerer vi at problemene homofile opplever, forsvinner fra synsfeltet vårt, sier han.

Gammelt nytt

Dag Øistein Endsjø, professor ved Universitetet i Oslo, er ekspert på sex og religion. Han sier at Sam Allberry er en av de som mener kjønnskategoriene er så overfladiske at vi ikke behøver å forholde seg til dem. Blant annet fremmer en del radikale kjønnsaktivister dette synet, ifølge Endsjø.

– Akkurat som en del nekter å definere seg som menn eller kvinner, er Allberry selvfølgelig i sin fulle rett til ikke å kalle seg selv homofil. Men han kan ikke nekte andre å bruke denne betegnelsen om seg selv.

Endsjø mener Allberry skuler til fortiden - siden både homoseksualitet og heteroseksualitet er begreper som dukket opp på 1800-tallet. Derimot er det likekjønnede begjæret «uendelig» mye eldre, ifølge forskeren.

– I antikken var det å begjære begge kjønn helt normalt for menn. Det ble derimot sett på som oppsiktsvekkende hvis man bare var tiltrukket av ett kjønn. Keiser Claudius ble sett på som litt underlig fordi han bare var tiltrukket av kvinner, sier han.

Forskeren tolker Allberrys syn som et «retorisk forsøk» på å få folk fra til å avstå fra seksuelt samkvem med noen av samme kjønn.

– Først og fremst fremstår Allberry som lite original. Dette er bare enda et eksempel på fordømmelse av likekjønnet seksualitet. Utfordringen for Allberry er at folk flest i dag er svært kritiske til fordømmelse av homofili, så han gjør et retorisk grep for å fremstå som mer tolerant. Men Allberry er jo ikke noe mindre fordømmende, bare fordi han nekter å bruke begrepet «homofili», sier Endsjø.

---

Dette er saken:

  • I helgen skal Misjonssambandets menighet i hovedstaden arrangere en temahelg om identitet og seksualitet. En av de inviterte talerne er den anglikanske presten og forfatteren Sam Allberry. Han ønsker ikke å bruke legningskategoriene homofil og heterofil, men mener at «alle perverterte» etter syndefallet, og at homofile er ikke er større syndere enn andre mennesker.
  • Det er ifølge Allberry leve ut seksualiteten utenfor rammene som Bibelen foreskriver, som er problematisk.
  • Ungdomsleder i Misjonssalen Jan Magnus Fauske Lillebø gikk langt i å støtte den anglikanske prestens syn.

---

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke