Politikk

Ingen nye signal om sårbare skolebarn i gjenåpningsplanen

Regjeringen vil prioritere barn og unge, varslet Erna Solberg. Men på to måneder har regjeringen nesten ikke gjort noe for barn som har mistet tilrettelegging i skolen, mener Fellesorganisasjonen.

– Hadde vi hatt høyere forhåpninger, så hadde vi vært skuffet i kveld, sier Mimmi Kvisvik, leder i Fellesorganisasjonen (FO), til Vårt Land.

Torsdag kveld la statsminister Erna Solberg (H) fram regjeringens plan for å gjenåpne Norge før sommeren, sammen med fire statsråder.

Mimmi Kvisvik, forbundsleder i Fellesorganisasjonen.
Mimmi Kvisvik er forbundsleder i Fellesorganisasjonen, som organiserer barnevernspedagoger, sosionomer, vernepleiere og velferdsvitere. Foto: FO

Får bare en halv setning i planen

Blant gladmeldingene hun kom med, var nyheten om at skolene kan åpne igjen for alle førstkommende mandag.

Men én gruppe ble verken nevnt i kunnskapsminister Guri Melby (V) eller barneminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) sin orientering: Barna som ikke har fått tilrettleggingen de trenger i skolen under koronakrisen og blitt hengende kraftig etter.

– Regjeringen har valgt å prioritere barn og unge først i planen, sa Erna Solberg i sin innledning.

Men mens gjenåpning av idrett ble diskutert i detalj, får barn som har blitt hengende etter på grunn av manglende tilrettelegging bare en halv setning i regjeringens 13-sider lange plan:

«Skoleeier skal også sikre tilbud til ... elever med særlige behov».

– Det har stått der i to måneder og det har ikke skjedd lite nasjonalt. Allerede 13. mars tok vi opp problemstillingen i et møte Helsedirektoratet. Det mangler ikke på ord, men handling, sier Kvisvik i FO.

Dette har jeg ventet lenge på å kunne si.... MORNA, SKOLESTENGING🤩 En gledens dag i dag - fra mandag kan vi åpne...

Posted by Guri Melby on  Thursday, May 7, 2020

Seks organisasjoner slo alarm

Tidligere samme dag meldte Vårt Land at FO og fem andre slår alarm om situasjonen for barna som trenger tilrettelegging, som for eksempel spesialundervisning.

De frykter de 170 millionene som er varslet til formålet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett, på langt nær vil være nok til at pressede kommuner kan levere det ekstra tilbudet de trenger.

Mandag sendte de derfor en tiltakspakke med elleve punkter til alle partiene på Stortinget. Samme dag kom også andre rapport fra regjeringens koordineringsgruppe, som har sett på hvordan koronatiltakene har gått ut over de unge.

Den fastslo svart på hvitt at «Smitteverntiltakene har hatt store negative ringvirkninger på tjenestetilbudet til barn og unge i Norge.» Men av 35 sider i rapporten er bare to avsnitt viet elevene som trenger tilrettelegging.

Oslo 20200507. 
Barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad under Regjeringens pressekonferanse om gjenåpning av samfunnet.
Foto: Fredrik Hagen / NTB scanpix
– Kommunene må prioritere barn og unge, sa barneminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) på pressekonferansen. Foto: Fredrik Hagen/NTB scanpix

Etterlyser kartlegging og dialog

– Våre innspill til tiltak er like aktuelle nå. Regjeringen må fikse dette, sier Kvisvik i FO.

Rapporten om sårbare barn ble først offentliggjort torsdag. Det har ført til kritikk fra opposisjonen, deriblant Ap-leder Jonas Gahr Støre.

Barneminister Kjell Ingolf Ropstad (KrF) gjestet rapporten i sin orientering torsdag kveld.

– Konklusjonen og mitt budskap er klart: Kommunene må prioritere barn og unge, som har fått hverdagen sin snudd på hodet, sa han.

Mimmi Kvisvik mener regjeringen nå må levere overfor barna som trenger ekstra tilrettelegging. Ellers risikerer de å sakke akterut for godt, mener hun.

– Regjeringen har fortsatt ikke satt i gang noen kartlegging av hvem og hvor mange dette gjelder. For nå blir det et puslespill av kommunale tjenester som skal få dette til å gå rundt. Skolene må gå i dialog med foreldrene og kommunale tjenester må samarbeide for å gi utvidet rett til undervisning for de som trenger det, sier Kvisvik.

Melby: – Skal sikre tapt læring

Kunnskapsministeren svarer kritikken med at skolen og barnehagen har hatt tilbud om plass til sårbare barn og unge – også når disse har vært stengt.

– Jeg har også vært klar på at barn og unge som har rett til spesialundervisning eller spesialpedagogisk hjelp uansett alltid skal vurderes for det, sier Guri Melby (V).

Hun understreker at det skal være en høy terskel for å tilpasse undervisningen disse gruppene har rett på. Tilbudet må være nødvendig og forsvarlig, og det beste for eleven må legges vekt på.

I krisepakken peker kunskapsministeren mot et punkt som skal ta vare på barna som har mistet verdifull læring av ulike grunner. Dette inkluderer gruppene som FO etterlyser.

– Lærerene og de andre ansatte har lagt ned en enorm innsats. Jeg har tillit til at de fortsatt vil følge opp særlig de elevene som trenger det mest.

– Så er det også kommuner som ikke har klart å gi alle et godt nok tilbud. Vi har varsla fylkesmennene om å følge opp disse, sier Guri Melby.

LES OGSÅ:

– Verden faller i grus når barn med funksjonshemming nå mister hverdagsrutinene, forteller mor

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Politikk