Nyheter

Humor skal lokke til vekkelsesmøte

Er det et selvhjelpsshow, datingkveld eller promotering av menns helse? Reklamene for Håpets festival åpner for mange tolkninger.

– Jeg hang meg litt opp i at det skal foregå i november. Det er jo måneden for å promotere menns helse, sier Anja Høibraaten.

Flere steder i Oslo, på nett-aviser og på kollektivtransport reklameres det for Håpets ­Festival som skal foregå i helgen. ­Høibraaten er en av dem som passerer plakaten på bysykkelstativet utenfor Oslo domkirke, men greier ikke helt å tolke hva som skal skje i Oslo Spektrum.

Høibraaten har flere mulige tolkninger. Mannen på bildet ser litt ut som en superhelt. Kanskje det kan være en datingfestival? Sønnen Marcus Bråthen mener det minner om en rap-konsert.

LES KOMMENTAR: Sønnen til Billy 

Vekkelsesmøte

På det ene av festivalens postkort nevnes «evig liv».

– Er det en kristen greie? spør Høibraaten når hun får se det.

Bingo. Håpets festival er en vekkelseskampanje i regi av predikant Billy Grahams organisasjon. «Superhelten» på ­plakaten er sønnen Franklin som går i sin fars fotspor. Målet er å bringe budskapet om Jesus til nye mennesker.

– Hva hadde du tenkt hvis du hadde oppsøkt Spektrum i den tro at det var en datingkveld?

– Hvor er superhelten? Jeg hadde i hvert fall ikke funnet den rette, ler Høibraaten.

Marie Devold Kristiansen og Marit Halleraker legger merke til navnet Håpets festival og at det reklameres for en «himmelsk aften».

LES OGSÅ: Kristenledere trekker seg fra Graham-kampanje

Flyers med teksten «Ser bra ut, men ser du den du leter etter?» eller «På riktig sti, eller helt på bærtur» er en del av reklamemateriellet til festivalen.

Håp

– Når jeg leser det, tenker jeg at det er et kristent arrangement. Men håp er jo knyttet til alle religioner. Det kan jo være et selvhjelpsaktig show også, sier Kristiansen

Heller ikke på hjemmesiden står det tydelig at dette er en kristen festival. Europa-direktør for Billy Graham-organisasjonen, Hans Mannegren, forteller at de har brukt et norsk reklamebyrå for å promotere festivalen. Målgruppen er først og fremst personer som ikke er kirkevante.

– Det er brukt humor og ironi siden det er en stor del av den norske kulturen. Materiellet er ikke utviklet for at kristne skal kjenne seg vel, men for at mennesker skal tenke at dette ser ­interessant ut, sier han.

Det er første gang organisasjonen har brukt slike virkemidler til storbyfestivalene de har hatt rundt om i Europa.

– Vi synes dette er spennende, siden vi ikke har gjort det før, sier han.

Mannegren tror ikke folk som kommer til Spektrum vil føle seg lurt.

– Men hvis de gjør det, så er det bare å gå igjen, sier han.

LES OGSÅ: Kritikk av Franklin Graham-kampanje bekymrer ikke

Smil og varme

Festivalleder i Norge, Sten Sørensen, mener at reklamemateriellet er med på å bygge ned tersklene for å komme til Spektrum.

– Det er mange som har sterke negative fordommer mot kristne, og vi ønsker å ufarliggjøre ved å bruke humor. Vi tror likevel at de fleste vil ane at dette har kristne undertoner, sier han.

– Hva tror du personer som «forviller» seg inn på festivalen vil oppleve?

– Jeg ønsker at de skal blir møtt med mange smil av ­varme ­mennesker som kan gi dem et positivt inntrykk av oss som tror på Jesus. Programmet skal være så godt at de vil tenke at de var glad de fikk det med seg. Jeg kan ikke forstå at de skal føle seg snytt, sier han.

I tillegg til reklame har kampanjen satset stort på å motivere kristne til å ta med ikke-kristne venner og bekjente til møtene. Over 800 har vært på kurs.

– Det er langt over det vi forventet, sier Sørensen.

Oppfølging

Spektrum har 6.000 sitteplasser. Til nå er 4.500 gratisbilletter reservert til lørdagen, mens tallet for søndagen er rundt 3.000.

– Erfaring viser at om lag 5 prosent ønsker å bli fulgt opp videre, sier Mannegren.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter