Nyheter

Her er kirkens Vær varsom-plakat

«Er du usikker på om noe burde publiseres, la være. Uaktsom aktivitet på internett kan i noen tilfeller bli morgendagens avisoppslag», advarer Oslo bispedømme.

Den norske kirke i Oslo har laget Vær varsom-plakat og veiledning for bruk av sosiale medier for sine ansatte.

– Mange er ikke klar at de faktisk ytrer seg offentlig når de legger ut noe på internett. Derfor er det viktig at man ikke der sier noe som man ikke kan stå for, sier lederen i Oslo bispedømmeråd, Harald Hegstad, til Vårt Land.

– Risikabelt

Asbjørn Andås, som står bak Facebook-siden «Kirken og sosiale medier» og som arbeider med en masteravhandling om temaet, mener at bruk av sosiale medier i menigheter er tilfeldig. Og han mener mangelen på felles strategi er risikabel, særlig hvis hele ansvaret overlates til enkeltpersoner, uten instrukser. Andås viser til at flere kjente personer og store firmaer har dummet seg ut på offentlige medier.

LES OGSÅ: Krangler om åpenhet

Sverter og ødelegger

– Hva skjer hvis det postes noe som menigheten ikke kan stå for, eller hvis profilen ikke samsvarer med hvordan en ønsker å opptre offentlig? Det finnes eksempler på hendelser som både har ødelagt og svertet viktige merkevarer. Trolig er det bare et spørsmål om tid før vi opplever tilsvarende også i menigheter og kirkesamfunn, advarer Andås.

Han minner om at «tre millioner nordmenn lever store deler av sine liv pålogget på Facebook».

Da Oslo bispedømmeråd nylig vedtok en egen Vær varsom-plakat var det for å unngå «uheldige episoder på en arena kirken anser som viktig for sine ansatte».

LES OGSÅ: Får ikke synge på kristent stevne

Munnkurv?

– Gir dere ansatte munnkurv?

– Nei. Dette skal ikke oppfattes som munnkurv. Enkelte organisasjoner har laget regelverk som understreker lojalitet så sterkt at det legges strenge begrensninger på ansattes rett til å ytre seg. For oss er det viktig å understreke at ansatte, også prester, har rett til å si hva de mener, og gjerne også være kritiske til ledelsen, svarer bispedømmerådsleder Hegstad.

Glidende overgang

– I noen tilfeller kan rollen som privatperson og rollen som kirkeansatt gli over i hverandre når man legger ut en oppdatering eller kommentar på nettet. Vi ønsker å forebygge slike situasjoner, sier han.

Harald Hegstad var blant bidragsyterne på et seminar om menighetenes tilstedeværelse på nettet, på fagdagen som Norges Kristne Råd og Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep nylig arrangerte.

Følg oss på Facebook og Twitter!

– Må være bevisst

Margunn Serigstad Dahle, førstelektor ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, sier det er stor forståelse blant ansatte i menigheter og organisasjoner for at sosiale medier er viktig, men at mange mangler en bevisst strategi på området.

– Det kreves bevisst tenkning. Det er fort gjort å trykke på send-knappen, og ofte vanskelig å vurdere konsekvensene. Det som publiseres på sosiale medier er varig, og man risikerer å møte seg selv i døren, sier Serigstad Dahle til KPK.

Det bekreftes av Asbjørn Andås. Våren 2013 gjennomførte han en spørreundersøkelse der menighetsledere i 1.400 menigheter i Den norske kirke, Misjonsforbundet og Frikirken og ble spurt.

Rundt halvparten av menighetene opplyste at de er på Facebook eller annet sosialt medium. Men bare fire prosent av de spurte hadde nedtegnet sine begrunnelser og målsettinger med å være til stede i sosiale medier.

Les mer om mer disse temaene:

Jan Arild Holbek

Jan Arild Holbek

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter