Nyheter

Helsefond korker avtale med ølgigant

Globalt helsefond legger på is omstridt samarbeidsavtale med Heineken. Begrunnelse: Bryggerigiganten utsetter kvinner for seksuell utnyttelse i markedsføring av ølet.

I januar inngikk Det globale fondet for bekjempelse av HIV/AIDS, tuberkulose og malaria en kontroversiell partnerskaps­avtale med den nederlandske ølgiganten Heineken.

Ifølge avtalen skal Heineken hjelpe fondet til logistikkutvikling i noen markeder i Afrika. Avtalen har høstet sterk kritikk, og den er nå suspendert av fondet.

Norge bidrar i år med 700 millioner kroner til det prestisjefylte helsefondet.

LES MER: Erobret Afrika med øl

Seksuell utnyttelse.

I en pressemelding rett før påske skriver Det globale fondet at de «suspenderer partnerskapet med Heineken, basert på nye rapporter om selskapets bruk av kvinnelige promotører på måter som eksponerer dem for seksuell utnyttelse og helserisiko».

– Vi har tatt disse påstandene svært alvorlig og har utfordret Heineken til å granske sin virksomhet og gjøre endringer som beskytter kvinner fra seksuell utnyttelse og helserisiko, uttaler fondets direktør Peter Sands.

Påstandene han henviser til stammer fra den nederlandske journalisten Olivier van Beemen, forfatter av en sterkt kritisk bok om Heineken i Afrika. Boken er nettopp lansert i oppdatert utgave i Nederland.

LES MER: Heineken: Vi skaper vekst

Hyrer «øljenter»

I en stor artikkel i den nederlandske avisen NRC Handelsblad beskriver van Beemen hvordan Heineken i et titalls afrikanske land leier inn såkalte «øljenter» som drar rundt på barer og andre drikkesteder for å promotere selskapets merkevarer.

– Noen av dem blir trakassert i arbeidstiden, må gå til sengs med ledere og prostituere seg overfor klienter. Heineken har visst om problemet i 15 år, men gjør lite med det, skriver van Beemen.

De nigerianske 26-åringene Sylvia og Peace forteller til van Beemen at de i løpet av en kveld i helgen gjerne må innom opp mot 20 svært mannsdominerte drikkesteder i Lagos, for å bidra til å få opp salget av selskapets ølmerker som Gulder, Star og Heineken.

– Vi får ikke reagere kontant eller si stopp hvis vi blir plaget, for hvis vi går vekk viser vi at vi ikke setter pris på deres oppførsel, forteller Peace, som sier at hun stadig blir utsatt for uønsket beføling fra ølkunder.

Tjener primært Heineken?

Olivier van Beemen mener det er en helt riktig beslutning at Det globale fondet for bekjempelse av HIV/AIDS, tuberkulose og malaria nå legger samarbeidsavtalen med Heineken på is inntil videre.

– Jeg tror partnerskapet ville vært mer fordelaktig for Heineken enn for fondet. I arbeidet med boken har jeg sett hvordan Heineken bruker denne typen partnerskap til å fremme selskapets omdømme. Det er en enkel måte å late som om de tar samfunnsansvar, mens Heinekens virksomhet i Afrika i virkeligheten er høyst tvilsom, sier van Beemen.

I februar sa Norges representant i Det globale fondets styre, Norad-direktør Jon Lomøy, til Vårt Land at fondets partnerskap med den nederlandske alkoholprodusenten «ikke er forenlig med norsk utviklingspolitikk». Han vil ta opp kritikken mot samarbeidet på fondets neste styremøte i begynnelsen av mai, og er fra Sveriges utviklingsminister Isabella Lövin lovet svensk støtte.

LES MER: Vil kaste ølgiganten ut

Heineken erkjenner problemer

– Praksisene som er beskrevet av Olivier van Beemen går mot alt vi står for som et selskap, og vi fordømmer sterkt denne oppførselen, svarer Heineken i en uttalelse.

Selskapet understreker overfor Vårt Land at kvinnene som brukes i markedsføringen ikke er Heineken-ansatte, men «engasjert gjennom eksterne, salgsfremmende byråer med høy utskifting», noe som gjør det «svært utfordrende å overvåke og beskytte arbeidsforholdene».

– Men til syvende og sist kan vi ganske enkelt ikke tolerere at ølpromotører blir seksuelt trakassert, misbrukt eller utsatt for prostitusjon på jobben, svarer Heineken. Selskapet erkjenner at de har viet problemet for liten oppmerksomhet, men lover å ta ytterligere skritt for å forhindre slik uakseptabel oppførsel.

Mange protester mot avtalen

Avtalen mellom Det globale fondet og Heineken er møtt med protester fra en rekke organisasjoner som jobber med utvikling og helse. Alkohol bidrar vesentlig til den samlede sykdomsbyrden i verden, både når det gjelder sykdom og tidlig død, og det er dokumentert at alkoholbruk er en medvirkende årsak til spredning av både tuberkulose og HIV/AIDS.

Norske FORUT har gjennom Global Alcohol Policy Alliance frontet et internasjonalt initiativ som er støttet av flere hundre organisasjoner, med krav om at Det globale fondet avslutter partnerskapet umiddelbart.

FORUT er eid av de norske freds- og edruskapsorganisasjonene IOGT, Juvente og Juba. Blant flere store nettverk av helseorganisasjoner som stiller seg bak kravet, er sammenslutningen av internasjonale legeforeninger.

Vil ha full avvikling

Seniorrådgiver Øystein Bakke i FORUT ønsker total avvikling av partnerskapet:

– Heineken skal på vegne av eierne skape profitt ved salg av mest mulig alkohol, et produkt som medfører helserisiko og helseskader, stikk i strid med formålet til Det globale fondet. Det er meningsløst å samarbeide med et selskap som promoterer et produkt som motvirker fondets helseoppgaver overfor syke og sårbare grupper, sier Bakke.

Les mer om mer disse temaene:

Geir Ove Fonn

Geir Ove Fonn

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter