Nyheter

«Gir merkevaren et offisielt preg»

Den norske kirke er ikke alene om å bruke nasjonalitet som identitetsmarkør.

– Å bruke nasjonalitet som en del av et navn, gir merkevaren et offisielt preg. Du får dessuten også tre bokstaver i logoen isteden for to, som gir større, grafiske muligheter, sier Trond Blindheim, rektor og dosent ved Høyskolen Kristiania.

Han mener et offisielt preg står i stil til Den norske kirkes posisjon i Norge.

– Kirken i Norge er i aller høyeste grad offisiell så lenge medlemsmassen er så høy som den en. Fortsatt er besøksandelen i noen høytider veldig høy.

LES OGSÅ: Ønsker slutt på Den «norske» kirke

Ingen garanti

– Skaper den nasjonale merkelappen en form for tillit?

– Ja, det gjør det helt klart. Dessuten vil jeg understreke at det ikke bare er staten som kan påberope seg å bruke nasjonalitet som en del av navnet.

Men nasjonalitet garanterer ingen form for popularitet.

– Det norske skatteoppkreverkontor gir jo ingen positive assosiasjoner, sier Blindheim.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Ikke alene

Den norske kirke er langt fra den eneste institusjonen eller organisasjonen med forankring i Norge som bruker nasjonalitet som en identitetsmarkør.

Her er et knippe andre. Som Den norske kirke har mange av dem ikke dirkete bånd til staten.

Kultur:

Det Norske Teateret

Det Norske Samlaget

Det Norske Kammerorkester

Det Norske Solistkor

Store norske leksikon

Den norske opera og ballett

Industri:

Det norske oljeselskap

Store norske Spitsbergen kullkompani

Norske skogindustrier

Norsk Stål

Næringsliv:

Norges bank

Den norske bank

Norsk legesenter

Det norske brenneri

Annet:

Det norske Veritas

Norsk folkehjelp

Det norske videnskaps-akademi

Norsk språkservice

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter