Nyheter

Gamblingkroner 
betaler seersuksesser

«Helt perfekt», «Neste Sommer» og ishockey-VM er blant ­­programmene nordmenn aldri ville fått se uten reklame for utenlandske spillselskap­, sier TVNorge-sjef.

TVNorge vil ikke si nei til utenlandskes ulisensierte gamblingselskap så lenge Norsk Tipping reklamerer for pengespill i Norge.

– Vi følger myndighetenes holdning tett. Det er lovlig å reklamere for både spill, alkohol, og tobakk på Ofcom-kanalene, men vi har valgt å avstå fra å reklamere for alkohol og tobakk, sier Bjørn Solvang, kommersiell direktør i SBS Discovery.

ØES OGSÅ: Starter spillopprør i Stortinget

Men så lenge myndighetene aksepterer reklame for pengespill på norske skjermer, vil SBS Discovery, som har TV-kanalene TVNorge, Max, Vox, Fem, Discovery og TLC under sin paraply, fortsette å sende reklame for utenlandske spillselskap.

– Når det kommer til spillreklame er myndighetens praksis en annen i og med at Norsk Tipping er en av landets største annonsører. De bruker veldig mye penger, og da mener vi at vi også skal kunne reklamere for pengespill.

Avgjørende TV-inntekt

Brutto, altså før det er tatt hensyn til rabatter, sendte SBC Discovery i fjor reklame for utenlandske spillselskap for 210 millioner kroner. TV-reklame selges med store rabatter. Anslagsvis kan man regne med at 210 millioner brutto vil bety rundt 100 millioner i kassa, mener Morten Wiberg i mediebyrået Carat. Total reklameomsetning i SBS Discovery ligger på 1,3 milliarder. Solvang bekrefter at internettkasinoene er en viktig inntektskilde.

– Ja, jøss! Det er store summer som tilflyter oss. Dette er en inntekt som har vokst hvert eneste år.

Han sier reklamen for pengespill er kjærkomne penger som etter hvert har vokst til å bli avgjørende for selskapet.

– Dette er den ene lille fordelen vi har, vi som ikke har konsesjon eller lisensinntekter.

LES OGSÅ: Spillreklame for én million om dagen

Gambling gir lokalproduksjoner

TV-tilbudet er bedre som følge av disse reklamene sier Solvang, og nevner seersuksesser som «Helt perfekt» og «Neste sommer» som programmer seeren kan takke nettkasinoene for.

– Vi har satset og brukt mye penger på lokale produksjoner. Faktisk er det dét vi bruker mesteparten av pengene våre på, og norsk innhold er vårt viktigste fortrinn i konkurransen de utenlandske aktørene som inntar TV-markedet. Det er ingen tvil om at denne voksende reklamekategorien har stor innvirkning på hva folk ser på skjermen.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Sender ishockey-VM

I morgen begynner ishockey-VM i Tsjekkia. På turneringens første dag skal det norske landslaget i aksjon mot regjerende verdensmester Russland.

– Den kampen, og ishockey-vm forøvrig kan norske TV-seere se fordi vi i har alliert oss med et bettingselskap. Uten dem hadde vi ikke hatt råd til å kjøpe rettighetene, forklarer Solvang.

LES OGSÅ: En hyllest til reklamen

Regjeringen er i gang med arbeidet med å stoppe denne typen reklame, også på kanalene som sender fra utlandet. Det vil seerne vil merke, mener Solvang.

– Et forbud ville tatt fra oss en betydelig inntekt. Det vil føre til at vi må kutte i tilbudet.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter