Klima

Fryktet flere lastebiler opp Romsdalen

CargoLink meldte nylig at selskapet ikke tjente penger og måtte legge ned driften, deriblant godstrafikken på Raumabanen. Ordføreren er bekymret.

Hvert døgn kjører 450 vogntog langs veiene opp og ned Romsdalen. Da godstogselskapet CargoLink 12. februar meldte at det vil legge ned driften på grunn av underskudd i mange år, var ordfører i Rauma, Lars Olav Hustad, betenkt. Uten godstog regnet han med å plusse på med 60 til 80 flere vogntog i døgnet opp og ned veiene i Romsdalen.

– Jeg har vært bekymret over godstrafikken på Raumabanen lenge. Det er ingen hemmelighet at både CargoLink og CargoNet har slitt med å få godstogene på Raumabanen lønnsomme. Nå har vi fått nyheten vi absolutt ikke trengte, sa ordføreren til lokalavisen Romsdals Budstikke.

CargoLink kjørte godstog ikke bare på Raumabanen, men også Sørlandsbanen, Dovrebanen og Bergensbanen. Rauma-ordføreren ba regjeringen se CargoLinks nedleggelse som et varsku.

– Vi må ta debatten om hvilke rammebetingelser som skal gjelde for å frakte gods med tog i Norge, sa Hustad.

LES OGSÅ: Østeuropeiske lastebiler danker ut godstog

Svensk

Det svenske selskapet Green Cargo har ifølge ordføreren nå tatt på seg å kjøre godstog på Raumabanen. Hustad er glad for at situasjonen trolig er løst igjen for en tid. Han sier til Vårt Land at han fortsatt mener Norge trenger en diskusjon om rammevilkårene for godstrafikken.

– Jeg har spilt inn dette overfor departementet, og en statssekretær er i gang med å se på det. Dette er snakk om bedre vilkår, terminalavgifter, regularitet og mindre framføringstid, sier han.

Ordføreren understreker at for innbyggerne i Rauma handler godstogene om mange arbeidsplasser i transporten av gods til og fra godstogene, og om trafikksikkerhet på strekningen opp Romsdalen som er belastet fra før.

– Vi har nå hatt snøfall og mange trailere stod stille i flere timer. Hvis godset hadde vært på toget i stedet, ville det ikke vært noe problem, sier han.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Konkurrenter

Ifølge Arne Fosen i CargoNet blir det nå kamp om å ta over godstrafikken som CargoLink har hatt.

– Vi har sagt at vi er beredt til å ta over mesteparten av trafikken CargoLink hadde, og det har også andre sagt. Flere operatører søker om ruter, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima