– Forstår ikke at en brosjyre som snakker til folk kan oppfattes som defensiv
Kommunikasjonsbyrået Geelmuyden-Kiese svarer på kritikken mot Den norske kirkes valgbrosjyre.
«Hei du – lenge siden sist?»: Den norske kirkes valgbrosjyre har fått mye kritikk på sosiale medier og i Vårt Land. Flere mener at brosjyren er defensiv og nærmest tar det for gitt at folk ikke går i kirken.
Erlend Berge
– Med denne brosjyren ønsker vi å nå de som ikke er så aktive, men som vil ha kirken som en varm møteplass i sitt lokalmiljø. Vi ønsker å forklare dem at å stemme er et signal om at det er viktig at kirken er der, sier Geir Ove Harnes.
Han er kundeansvarlig i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden-Kiese (GK), som er ansvarlig for Den norske kirkes kampanje «Rom for deg», og som også har utarbeidet tekstene på kirkevalgsbrosjyren som nå er sendt ut til 3,1 millioner stemmeberettigede kirkemedlemmer.
– Brosjyren er en del av en større kampanje som rommer mange ulike tiltak og målgrupper. Kommunikasjon skal berøre og skape engasjement. Slik sett er vi på god vei. Målet er å få flere til å stemme ved kirkevalget. Da måtte vi gå en ny vei, sier Harnes.