Nyheter

Forsøker å kuppe KrFs Oslo-valg

Den kristenkonservative organisasjonen Kristenfolket, med base i Bergen, driver nå kampanje i flere kanaler for å vippe Erik Lunde ut fra bystyret i Oslo.

Bilde 1 av 5

Organisasjonen Kristenfolket betalte i helgen for en KrF-liknende annonser for å påvirke KrF-valget i Oslo. Hvis kampanjen lykkes, vil førstekandidat i Oslo og KrFs sjefsideolog, Erik Lunde, vippes fra trygg førsteplass i Oslo bystyre.

Kampanjen føres fra flere hold, med miljøet rundt Norge IDAG-redaktør Bjarte Ystebø i spissen. Ystebø sier selv at han vil ha inn to kandidater fra KrF i Oslo. Men han har blant annet oppfordret leserne av avisen til å påvirke Oslo-valget ved å krysse andrekandidaten Oddbjørg Minos oppover på listen.

KrF har bare én sikker plass i Oslo. Rykker Minos opp, vil Lunde falle ut.

LES INNLEGG FRA MINOS: «Jeg er ikke med på noe kuppforsøk»

Kan avgjøre Oslo-valget

Denne helgen betalte Ystebø, gjennom den Bergensbaserte bevegelse Kristenfolket, også en valgkampanje i form av annonse og innstikk i Vårt Land, som ser ut som den kommer fra KrF selv. Oppfordringen var å stemme Minos.

LES VALGREPORTASJE: Her kan Høyre gjøre som de vil

Mens lokallaget har nominert tidligere leder i Oslo-laget, Erik Lunde, til toppkandidat, står nåværende byrådssekretær Oddbjørg Minos, på andreplass.

Siden begge er forhåndskumulerte står slaget om bystyreplassen i praksis mellom kristendemokraten og ideologisk orienterte Lunde, og Minos, datter av pinsehøvdingen Emmanuel Minos. Selv om Lunde står på førsteplass, vil kryss og slengere fra velgere av andre partier avgjøre hvorvidt han eller Minos sendes inn i bystyret.

KrF sentralt reagerer

Kryss og slengere til andre kandidater er vanlig politisk praksis. Men nå reagerer KrF sentralt reagerer på det de ser som politisk påvirkning helt på kanten av loven, og fra en annen del av landet.

– Metoden som er brukt her, å rykke inn en annonse der det ikke fremkommer hvem som står bak den, er både uryddig og svært etisk betenkelig, sier KrFs generalsekretær Knut H. Jahr.

LES OGSÅ: Dette mener lokale toppolitikere

Han understreker at det prinsipielt er lov å kjempe for sine kandidater, og at det hadde vært greit om det hadde stått med liten skrift hvem som har betalt annonsen.

– Men her fremkommer det som at vi i KrF har rykket inn en annonse, sier Jahr.

Uvanlig praksis i Norge

Sentralstyremedlem Elisabeth Løland, som driver valgkamp for KrF i Oslo, mener dette er en svært merkelig måte å drive politisk påvirkning på. Hun har aldri hørt om noe lignende:

– Å oppfordre til personstemmer og slengere er selvsagt ok, og ikke ulovlig. Men ønsker man å påvirke velgere syns jeg man skal være ærlig om hvem man er.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Løland skulle heller sett at miljøer som ville påvirke Oslo-politikken heller involverte seg arenaene der beslutninger i partiet tas, fremfor å bruke betalte annonser til å søke påvirkning utenfra.

Ønsket å nå ut

På spørsmål om hvorfor Kristenfolket ikke gjorde oppmerksom på at de hadde betalt annonsen, svarer Bjarte Ystebø følgende:

– Det har ikke vært meningen at det skal være utydelig. Dette tar utgangspunkt i partiets eget materiell, og et kort til støtte for Minos som partiet hadde laget. Vi har bare mangfoldiggjort det til støtte for en av deres kumulerte kandidater. Vi ville at det skulle nå ut til de så mange som mulig.

LES OGSÅ: Thommessen maner til omkamp om flyktninger

– Ser du i ettertid at det kan være problematisk?

– Nei, det gjør jeg ikke. Men hvis partiet opplever det sånn er det ikke bra.

Visste om annonsen

Oddbjørg Minos selv sier hun visste om annonsen som skulle komme på forhånd. Hun sier hun sa ja til en forespørsel fra Ystebø om å lage et innstikk for å støtte hennes kandidatur etter et intervju i Norge IDAG.

Visste du hvordan annonsen skulle se ut på trykk i avisen?

– Jeg så ikke annonsen på forhånd, men den bygger på mitt kort som jeg har fått trykket opp av valgkampkontoret. Det er et kort som jeg har brukt i ulike sammenhenger, blant annet i kristne settinger. Både Erik Lunde og jeg har hvert vårt slikt kandidatkort som KrF har trykket opp. Jeg var tydelig på at man måtte bruke tekst som er produsert av KrF, svarer Minos.

LES KOMMENTAREN: Samfunnet er bygget for at vi skal handle

Hun uttrykker at hun er overrasket over at generalsekretæren i landspartiet involverer seg i en enkeltkommunes valgkamp.

Hadde du avklart annonsekampanjen med partiet på forhånd?

– Jeg har vært i løpende dialog med Oslo KrF om vårt valgkamparbeid hele veien, og om støtte fra ulike miljøer, svarer Minos.

Ukjent avsender

Kilder Vårt Land har snakket med, sier at ingen i KrF kjente til annonsen på forhånd. Når Vårt Land kontakter generalsekretær Jahr tirsdag formiddag, vet han ikke en gang hvem som betalte annonsen.

Jahr mener det ville vært redeligere om de som vil støtte opp om KrFs politikk heller kontakter partiet for å si at de vil gi dem en annonse som de finansierer i gave. Og at partiet så får være med å bestemme innholdet.

Vårt Lands annonseavdeling satt med det klare inntrykket at KrF hadde godkjent annonsene som ble rykket inn:

– Vi fikk inntrykk av at dette var klarert med KrF. Hvis så ikke er tilfelle beklager vi at den kom på trykk, sier Thomas Myhrvold, annonsesjef i Vårt Land

Kvalbein sendte brev

Også eldrebyråd for KrF i Oslo, Aud Kvalbein, har sendt personlige brev med oppfordringer om å støtte Minos kandidatur. Men hun avkrefter at hun har oppfordret til å krysse for Minos.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter