Nyheter

Forskere: Norske barnehager er bare middels

Norske barnehager har ikke høy kvalitet, mener forskerne May Britt Drugli og Turid Suzanna Berg-Nielsen. Barn får lite støtte til læring og språk.

Norsk barnehage er ikke spesielt god. Den er middels, rett og slett.

Det viser forskning til May Britt Drugli, professor i pedagogikk ved RKBU Midt-Norge, og Turid Suzanna Berg-Nielsen, professor i psykologi samme sted. De 
publiserte nylig artikkelen «Samspillskvalitet mellom 
ansatte og små barn (1-3 år) i norske barnehager» i det pedagogiske fagtidsskriftet Paideia.

«Lite støtte»

Artikkelen presenterte funn basert på observasjoner i 106 avdelinger i 92 ulike barnehager:

Barna i norske barnehager opplever «middels god støtte når det gjelder emosjonell og 
adferdsmessig utvikling». De opplever «relativt lite støtte når det gjelder læring og språk».

LES MER: – Barnehage skader de minste barna

Bekrefter andre funn

Drugli og Berg-Nielsens funn bekrefter dermed det som kom fram i 
GoBaN-undersøkelsen, den største undersøkelsen om tilstanden i norske barnehager hittil. Den 
viser at barnehagene ligger mellom middels og høyt på grunnleggende interaksjonsferdig-
heter. På den mer læringsrettede interaksjonen, var snittscoren «ikke tilfredsstillende».

– Det er ikke lav kvalitet på det sosioemosjonelle tilbudet i norske barnehager, men nivået er heller ikke høyt, oppsummerer Drugli eget og tidligere funn.

Hun er usikker på om forskningsfunnene vil føre til endring. GoBaN rikket kanskje ikke nok ved bildet om at barne-
hagene våre er veldig gode, sier Drugli.

Godt nok

May Britt Drugli tror likevel ikke at nivået i barne-
hagen betyr at tilbudet er skadelig for barna.

– Godt er gjerne godt nok for barn, heldigvis. Det er jo ikke alle foreldre som scorer høyere enn middels heller. Men resultatet er selvsagt ikke godt nok.

Hun følger ikke barnehage-kritikerne som mener at tilknytningsforskningen viser at barnehagen per se er skadelig for de minste barna.

Drugli sier hun leser Allan Schore, den fremste fagpersonen på feltet, annerledes enn blant andre Sissel Unger og John Downing, som mener Schores forskning viser at barn skal være hjemme med mor, og etter hvert far, de første leveårene.

Trygg utvikling

– Schore snakker ikke om norsk barnehage. Han viser at et barn trenger voksenpersoner som gir barnet trygghet for at hjernen skal utvikles. Gode tilknytningsmekanismer i barnehagen vil kunne gi akkurat det, sier Drugli.

Det finnes ikke evidens, altså klare funn, på at det er forskjell i utviklingen om barnet starter i barnehagen som ettåring eller toåring. For eksempel finner Den norske mor og barn-undersøkelsen, som har pågått siden 1999, ingen forskjell i psykisk helse ved fem års alder som kan forklares med starttidspunkt i barnehagen.

Tvert imot, sier Drugli: Det finnes funn som viser at 18 måneder gamle barn som har tillitsforhold til fem voksne, har bedre psykisk helse enn barn som har færre voksenrelasjoner i livet sitt.

LES MER: Velger bort barnehagen

For lite, for sent

Men forskningen er entydig: Små barn kan ikke være alene over tid, uten gode voksenrelasjoner.

– Vi må skape gode barnehager, som oppfyller kravene Schore og andre stiller til relasjoner og tilknytning. Dette er noe politikerne må ta på alvor, sier Drugli.

Hittil har barnehagesatsingen handlet om kvantitet. Nå må vi fylle barnehagene med kvalitet, mener hun. Da er bemanningsnormen som sier at det nå kan være maks tre barn under tre år per voksen, et fint førstesteg, mener professoren. Men det er altfor lite.

– Når bemanningsnormen bare oppfylles i noen timer midt på dagen, men ikke på morgenen og ettermiddagen, er det for lite, og for dårlig, sier Drugli.

LES MER: Barn er 40 timer i barnehagen hver uke

Dagmamma

Men barne-
hagen er et bedre alternativ enn det grå dagmammamarkedet, mener hun.

– Ettåringene var ikke hjemme 
hos mor tidligere heller. De var ute i det grå markedet, med dagmammaer som vi ikke hadde noe kontroll over, sier May Britt Drugli.

Av Jo Bredeveien, Dagsavisen

---

De minste barna

  • Vårt Land har trykket deler av Dagsavisens artikkelserie «Svikter vi de minste barna?
  • Psykolog og SV-veteran Torild Skard mener at «venstresiden har sviktet de minste barna».
  • Psykologparet Sissel Unger og John Downing sa til Dagsavisen at det er uforsvarlig å sende ettåringer i barnehagen, med henvisning til tilknytningsteori.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter