Nyheter

Fornøydhetsgaranti på pengegaver

Donerer du gaver til Normisjon, men er misfornøyd med hvordan pengene blir brukt? Nå kan du kreve dem tilbake.

– Vi ønsker å være en organisasjon som mennesker er stolte av å være en del av. Derfor lover vi enkeltmennesker som støtter vårt internasjonale arbeidet pengene tilbake om de opplever at de ikke blir bruk slik vi har lovet, sier medie- og markedssjef i Normisjon, Ole Martin Rudstaden, til avisen Dagen.

Organisasjonen lanserer nå en fornøydhetsgaranti som gir enkeltpersoner muligheten til å få pengegaver refundert. Det eneste du trenger å gjøre er å skrive en kort begrunnelse om hva det er ved prosjektet man er misfornøyd med.

Garantien gjelder i et halvt år etter at gaven er gitt.

LES OGSÅ: Misjonsfolket ga 1,7 millioner på ett møte

Press på å levere

Normisjon har brukt et halvt år på å utvikle og vurdere hvordan ideen skal settes ut i live, forteller Rustad til Dagen. Han tror ordningen vil legge større press på organisasjonen og at de på den måten vil levere bedre.

Han understreker at Normisjon allerede har tro på at de bruker pengene på en fornuftig måte, men at det er givernes rett å være med på vurderingen.

LES OGSÅ: – Forkastelig å ta fra gaver til kirken

God omtale

– Når Normisjon markedsfører ordningen, er det en måte å si at de håndterer giveren ordentlig, og har et godt forhold til dem. De gir en oppfattning utad av at de er skikkelige, sier Svein Åge Johansen til Dagen.

Han er daglig leder i Profundo, et selskap som hjelper kristne organisasjoner med innsamlingsarbeidet.

Han tror en fornøydhetsgaranti er fornuftig, men at ingen bruker kommer til å kreve pengene tilbake. Han tror derimot at Normisjon vil tjene godt på ordningen i form av god omtale.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter