– Barneoppdragelsen endrer seg, alt tyder på at vi blir bedre og bedre foreldre. Kjærligheten til våre barn er den stabile faktoren, den var ikke mindre i middelalderen, selv om barn hadde en langt tøffere tilværelse da, sier Fabrizio Zilibotti.
Fabrizio Zilibotti er økonomiprofessor ved Yale University, og for tiden gjesteprofessor på Blindern. Sammen med sin kollega Matthias Doepke ved Northwestern University i Illinois har han forsket på økonomiske ulikheter – og hva det gjør med barneoppdragelse. I boken Love, Money, and Parenting : How Economics Explains the Way We Raise Our Kids ser de på endringer i hvordan vi oppdrar våre barn – i et globalt perspektiv, og i et langt historisk spenn.
Økende ulikheter
Men det som i våre dager er mer målbart enn noen gang, er hva ulikheter i økonomi gjør med utdanningsvalgene våre – og hvor sterke føringer det legger på barneoppdragelsen.
– En veldig klar tendens er at økende økonomiske ulikheter – som vi klart registrerer i USA – gjør at foreldre pusher barna sine enda sterkere mot å skaffe seg høyere utdannelse. Men det er et globalt fenomen, og viser seg også i Europa og i Skandinavia, selv om ulikhetene her er mye mindre. I USA har høyere utdannelse tradisjonelt vært grunnlag for å oppnå suksess, posisjon og penger – og har også i seg selv skapt økte ulikheter, sier han.
Zilibotti viser til at økt press på barna, til hardt arbeid og satsing på utdannelse og karriere, gir resultater. Foreldrepress gir seg også utslag i mindre kriminalitet og rusproblemer.
– Men vi må skille mellom en autoritær og autoritativ barneoppdragelse. Den autoritative er en myndig veiledning, med lite pisk og mye gulrot. I en autoritær oppdragelse er pisken mer fremtredende, og selv om fysisk straff ikke er en veldig aktuell problemstilling i Norge, er det fortsatt aktuelt noen steder – i USA er det heller ikke forbudt i dag. Og globalt er det tydelig at pisk er mer brukt blant fattige foreldre med lite utdannelse, forteller han.
LES OGSÅ: Middelklassemoralen er «en blanding av dugnadsånd og den hellige ånd»
Barndom
Økonomiprofessoren er oppvokst i Bologna i Italia, og har bodd lengre perioder i Sveits, Sverige – og de siste årene i USA.
– I min barndom på 60- og 70-tallet var det slett ikke status å jobbe hardt for å oppnå gode skoleresultater. Fra min barneskoleklasse var jeg den eneste som endte opp med en akademisk karriere. Fortsatt var mange bosatt på gård eller hadde andre muligheter – og krav – til hva man skulle bli, ut fra familiære forhold.
Selv på 70-tallet var det fortsatt mulig å få seg greit betalte jobber uten utdannelse, og mye viktig lærdom ble gitt innen familien. Men i dag er mange av de jobbene borte.
– Nå er det annerledes, med færre manuelle jobber, og utdanningsinstitusjonene er nokså alene om å gi deg kunnskapen du trenger for å skaffe deg en god jobb – og en god fremtid, sier han.
Karakterjag
Etter hvert har han god innsikt i forskjellene i utdanningspress mellom Europa og USA.
– Da jeg underviste i Sverige, opplevde jeg studentene som modne og motiverte, og interessante å prate med. Men kanskje mindre opptatt av å prestere, og mindre ambisiøse. Jeg kan aldri huske å ha diskutert karaktersetting med en svensk student, mens i USA er det stort drama – og et tema som fort kommer på banen. Grunnen er selvfølgelig at i USA er fremtiden din mye mer prisgitt gode skoleprestasjoner.
– Å bli high school-drop out i USA får større og større konsekvenser, selv om det finnes unntak som kommer fra ingensteds og skaper suksess – som Bill Gates og Steve Jobs.
Å presse barn inn i et bestemt verdisett, med tilhørende krav, vil kunne komme i konflikt med deres egenutvikling. Presset fra foreldre øker litt overalt, men mindre i Skandinavia – som henger sammen med mindre ulikheter i økonomi.
LES OGSÅ: Fattige studenter kan få en ny sjanse
Foreldreverdier
Den skandinaviske barneoppdragelsen gir større friheter til barna, som kanskje stimulerer til egenutvikling og selvstendig tenkning. Nederland er et land med enda mindre ulikheter enn Norge, og har også veldig avslappede foreldreverdier – med lite press på barna.
Den asiatiske kulturen ser vi på som et system basert på puggelæring med mye pisk og hardt arbeid.
– Det stemmer nok, og selv små barn trenes i å konsentrere seg, fra tidlig alder. I Kina er hardt og målrettet arbeid en svært viktig verdi i oppdragelsen. Men Japan er interessant, og skiller seg litt ut. Der er foreldre mindre krevende og understreker selvstendighet og frihet – men også ansvar. Japan er et samfunn preget av sterk lojalitet, men vektlegger også selvutvikling og kreativitet, litt i tråd med europeisk barneoppdragelse, sier Zilibotti.