Nyheter

– For lite religion 
i lærerutdanningen

Faget som tok over for RLE sikrer ikke lærerens religionskunnskaper, hevder forsker.

Lærerutdanningen ble svekket etter at den rødgrønne regjeringen vedtok å fjerne RLE-faget som obligatorisk fag på den nye grunnskolelærerutdanningen (GLU) i 2010, mener Ingeborg Tveter Thoresen, tidligere rektor ved Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Den religiøse og multikulturelle forståelsen skulle lærerne få gjennom faget PEL – Pedagogikk og Elevkunnskapsfaget.

– Rart

– Det blir rart av myndighetene å si at lærerne må styrke religionskunnskapene i skolen når de har besluttet å fjerne RLE som obligatorisk fag i lærerutdanningen. RLE er et allmenndannende fag som skal forberede lærerne på møter med multikulturelle elever. Så tror politikerne at de kan redde faget ved å styrke PEL-faget og innføre K-en i RLE-faget fra høsten av, sier Thoresen.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Lørdag hevdet den norsk-pakistanske filmregissøren Ulrik Imtiaz Rolfsen at lærere burde lese Koranen for å kunne bidra til integrering av barn og unge som har foreldre med annen kulturbakgrunn. Han fikk støtte fra Ragnhild Lied i Utdanningsforbundet og professor i religionspedagogikk ved Universitetet i Agder, Elisabeth Haakedal.

Færre studenter

RLE-faget hadde fått færre studenter til å undervise i faget etter at det ble omgjort til valgfag i 2010, fastslo professor i pedagogikk ved Universitetet i Nordland, Kåre Fuglseth i en studie av RLE-faget de siste tre årene, i samarbeid med høgskolelektor Åge J. Schanke. Det mente de svekket lærernes flerkulturelle kompetanse.

– Det var svært forskjellig fra de ulike studiestedene på hvor mye religion som fikk plass i ­Pedagogikk og Elevkunnskapsfaget (PEL). Det er mange måter man kan tolke «flerkultur» på, og hvis du går inn og ­leser PEL-planen, må du lete nøye for å finne noe som ­omhandler RLE, sier han.

LES OGSÅ: – RLE-faget på vikende front.

Endringer med master

I den nye grunnskolelærerutdanningen som gjelder fra 2017 er PEL-faget en modul som omhandler religion, livssyn og etikk.

– I dag mener jeg man overlater litt for mye til hver enkelt skole, så vi er veldig enige i de endringene som nå skal gjøres om at religion skal inn som en obligatorisk del av PEL-faget, sier Kåre Fuglseth.

– Uenig

RLE-faget er et obligatorisk fag på timeplanen til studentene ved lærerutdanningen til Høgskolen i Buskerud og Vestfold.

– Det er fordi Drammen er en flerkulturell by, med en stor ­andel innvandrerbefolkning. Da har vi vektlagt kunnskap om det flerreligiøse og flerkulturelle samfunnet, som vi mener lærerne vil ha stor nytte av, forteller dekan Kristin Barstad.

Hun sier det er stor uenighet blant fagpersoner om hvorvidt religion skal være en del av PEL-faget.

– Religionskunnskaper hører hjemme i RLE-faget, og jeg er svært kritisk til at religionskunnskap skal inn i faget.

Uenig

Hun er heller ikke enig i at religionsfaget burde være obligatorisk hos alle lærerutdanninger.

– Det er ikke i en særklasse i den nødvendige kunnskapen som en lærer har behov for, og jeg kan ikke si at det religiøse er viktigere enn de andre. Vi har forlatt den linjen at alle viktige fag skal inn i lærerutdanningen samtidig, det førte til for lite ­fordypning i det enkelte fag, påpeker Barstad.

LES OGSÅ: Lærerstudenter dropper RLE-faget.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter