Nyheter

Fasteaksjonen måtte bli digital

Koronakrisen gjorde det umulig å sende ut 40.000 bøssebærere. I stedet har menigheter opprettet 950 digitale innsamlinger til Kirkens Nødhjelp som spres i sosiale medier.

– Jeg er usikker på om vi kommer til å matche beløpet fra i fjor, det skal godt gjøres. Vi er bare utrolig glade og takknemlige for engasjementet og det vi får til. Vi ser ikke på det vi samlet inn i fjor, sier Ragnhild Toyomasu, markedssjef i Kirkens Nødhjelp.

Hun synes det er eventyrlig at det en uke før fasteaksjonen avsluttes har kommet inn 19 millioner kroner. I fjor fikk Kirkens Nødhjelp inn 32 millioner kroner gjennom fasteaksjonen.

«Me er ei verd»

Da alvoret i koronakrisen ble tydelig, snudde organisasjonen seg rundt og tilrettela for at aksjonen kunne bli digital. 950 menigheter har laget egne innsamlinger til fasteaksjonen via sosiale medier. Det har også enkeltpersoner gjort. Pengene går til å gi flere mennesker rent vann.

Bremnes kantori og Bømlo Gospel har laget sin egen versjon av sangen «We Are the World» for Fasteaksjonen, «Me er ei verd», som de har lagt ut på Facebook 31. mars. De forteller:

«I går skulle me vore samla i Bremnes kyrkje til Kick-off-konsert for Fasteaksjonen. Bremnes kantori og Bømlo Gospel skulle syngja «We Are the World». Sidan me ikkje kan møtast i kyrkja til konsert og ikkje gå dør-til-dør med bøsse, kjem me heller heim til deg, på din skjerm! Me syng den nynorske versjonen «Me er ei verd», omsett av Runa Våge Krukhaug og arrangert av Øystein Lund Olafsen».

Når ut på nye måter

Konfirmantene har vanligvis vært bøssebærere, og Kirkens Nødhjelp har vært rundt i menighetene og holdt foredrag. I år har opplæringen blitt digital, og konfirmanter har også vært med på å lage det som legges ut på sosiale medier om aksjonen.

– Det er så vakkert å se blomstene som blomstrer utover landet, sier Toyomasu.

Aksjonen er åpen fram til påskeaften. Da er fastetiden over. Før den tid er det flere konserter digitalt til inntekt for fasteaksjonen.

– Kommer det dere gjør i år på grunn av koronakrisen til å endre opplegget også for neste år?

– Ja, vi ser nå at hele Norge tar gigantsteg i digitalisering. Vi hadde aldri turt å hoppe i det som vi gjør nå. Jeg tror konfirmantene synes dette er kjempegøy. Menighetene kommer ut til folk på en helt ny måte og vi lærer mange ting nå som vi tar med oss videre.

Men markedssjefen understreker at det å gå fra dør til dør med bøsser, vil Kirkens Nødhjelp fortsette med, også selv om mange ikke har kontanter liggende.

– Kontanter er bare en transaksjon. Du kan fortsatt gå fra dør til dør, og folk kan tæppe eller vippse. Møtet én til én er fint. Fram til nå har vi samlet mest inn på bøssene.

Gir mer i gode tider

Seniorforsker Karl Henrik Sivesind ved Institutt for samfunnsforskning har foreløpig ingen tall på hva koronakrisen får å si for innsamlinger, men understreker at det ligger nye muligheter i digitale løsninger. Tjenestene bidra.no og spleis.no har meldt at de opplever en økning i gaver til lokale formål, som kafeer, arrangementer og konserter som ikke kan gå som planlagt.

– I kriser generelt viser forskning at det er en økning i gaver til organisasjoner som jobber direkte opp mot krisen, som under tsunamien eller jordskjelvet på Haiti. De kan få en kortvarig økning i pengegaver, men over tid blir det en krusning i overflaten, sier Sivesind.

Den store trenden er at folk gir mer i gode økonomiske tider og mindre i dårlige. Det kan bety at gavene blir mindre hvis koronakrisen gir økonomiske nedgangstider.

– Tommelfingerregelen er at nesten ingen blir mer generøse i dårlige tider. Folk gir samme andel av de disponible inntektene.

– Kommer folk til å fortsette å gi penger i bøsseinnsamlinger fra dør til dør?

– Dette er noe vi har holdt lenger fast på i Norge enn i mange andre land, som har satset mer på telemaraton over flere dager der kjendiser bidrar. I Norge har bøssebæring holdt seg lenger, sikkert på grunn av TV-aksjonen fordi den mobiliserer så bredt, og kanskje også fasteaksjonen. Da kan folk forberede seg og ha kontanter klare.

---

Fasteaksjonen

  • Det er nå mer enn 50 år siden menighetene i Den norske kirke bestemte seg for å ha en årlig innsamlingsaksjon til Kirkens Nødhjelp. Fasteaksjonen er den nest største innsamlingsaksjonen i Norge, etter TV-aksjonen.
  • De siste årene har innsamlingsresultatet ligget på rundt 35 millioner kroner. Det utgjør omtrent en tredjedel av Kirkens Nødhjelps årlige innsamlingsbudsjett.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter