Nyheter

Få klager på privatskoler

Mange studenter ved Westerdals har uttrykt skepsis til hva de får igjen for de opptil 90.000 kronene de betaler i året, men få har klaget til Forbrukerrådet.

Bilde 1 av 2

– Vi vet at en del studenter har vært misfornøyde med tilbudet de har fått, men vi har ikke fått inn mange klager. Det kan tyde på at studenter ikke tenker på seg selv som forbrukere, sier direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet, Ingeborg Flønes.

I helgen avslørte Dagens Næringsliv at Anton B. Nilsen-konsernet, som eier flere private fag- og høgskoler i Oslo, har flyttet 100 millioner kroner fra skolene til eiendomsselskapet sitt.

LES OGSÅ: Frykter Westerdals-avsløring kan ramme andre

Westerdals, en av selskapets skoler, får statsstøtte. Ifølge loven skal det ikke hentes ut utbytte fra slike skoler, men ifølge Dagens Næringsliv tjener eiendomsselskapet Anton B. Nilsen likevel store penger på skolen gjennom interne transaksjoner og husleiekontrakter.

Misnøye

I etterkant av avsløringen har flere studenter i DN, Natt og Dag og Vårt Land uttrykt at de også før avsløringen var misfornøyde med tilbudet de fikk på skolen og skeptiske til hvorvidt de har fått det de betaler opp mot 90.000 kroner i året for.

Studentleder Olav Event tror Westerdals-studiene er en del av identiteten til studentene, og at de har et mer personlig forhold til skolen enn til for eksempel Hennes & Mauritz.

– Derfor reagerer de nok ikke på samme måte på dersom de ikke får det de forventer av skolen, enn om de kjøper en genser med hull i.

Mangler timeplaner

De klagene Forbrukerrådet har fått på skolene i Nilsen-konsert har for det meste handlet om angrerett, men også om kvaliteten på undervisningen. I intervjuer snakker studenter om manglende undervisning, timeplaner og areal. Flønes i Forbrukerrådet sier det er viktig å sette seg inn i hvilke vilkår og avtaler som gjelder.

– Det er det nok få som gjør.

LES OGSÅ: De borgerlige lover mer penger til friskolene

Det kjenner Linnea Reitan Jensen i Bergens-studentenes velferdsting igjen.

– Det er nok mange som ikke setter seg inn i hvilke rettigheter de har, før det oppstår problemer.

Hun mener likevel at studenter er flinke til å si fra.

– Men de gjør det kanskje heller internt. Det kan være vanskelig å rekke å endre det man er misfornøyd med, ettersom man gjerne bare er ved studiestedet et par år.

Klageterskel

Olav Event ved Westerdals tror medstudentene, som ham, er glad i skolen, og at terskelen for å klage til Forbrukerrådet eller andre på utsiden derfor er høyere.

– Jeg håper det. At de kommer til oss i stedet for å ta det i avisen.

– Avisen Natt og Dag skriver på twitter at studentene på gårsdagens informasjonsmøte ble oppfordret til ikke å snakke med pressen fordi «dårligere omdømme vil svekke vitnemålene deres». Stemmer det?

Ja, men ikke på den måten du sier det nå. Det som ble sagt er at det er ønskelig fra skolen at det håndteres internt hos oss i stedet for å diskutere det gjennom media.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Han sier skoleledelsen sa det ville ha større effekt å ta klager internt.

– De var tydelige på at det ikke var noe medieforbud og ledelsen ikke ville bli sint på dem som uttaler seg. Men de har jo et poeng. Dersom omdømmet svekkes og skolen får et dårligere rykte, vil det bli mindre attraktivt å ansette studenter herfra.

Er studenter en gruppe som det er lett å utnytte?

– I dagens informasjonssamfunn tror jeg det er lett for studenter å gjøre seg kjent med rettighetene sine, men på den andre siden er vi gjerne unge, og har mindre erfaring.

Vårt Land har forsøkt å komme i kontakt eierselskapet Anton B Nilsen, uten å lykkes.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter