Nyheter

Evig valgkamp

Kampen om velgerne handler ikke lenger om noen uker 
med boder og reklame på trikken. Den starter så fort det forrige valget er gjennomført.

Bilde 1 av 3

Erna Solberg holder en skrei og klapper en ku. Abid Raja går lenger og kysser en hjort. Jonas Gahr Støre møter opp på Norway Cup.

Toppolitikernes inntog i valgkampen markerer at innspurten er i gang seks uker før valget. I gårsdagens Vårt Land fikk de kritikk for å ha satt i gang for tidlig.

LES OGSÅ: Blå-rødt kupp i valgstarten

Går mot maraton

Men toppolitikernes reiser og opptredener markerer bare starten på innspurten. Valgkamp er ikke lenger bare ukene før valget. Den er ikke bare TV-debatter og avisinnlegg med valgkampvignetter noen uker før valget. Kampen om din kommunestemme har vært i gang lenge.

– Vi snakker om to valgkamper. Den korte og den lange, sier medieforsker Bente Kalsnes.

Hun sier tendensen i Norge og flere andre land er at den lange valgkampen blir stadig viktigere.

– Det blir mindre sprint, og mer maraton. Om partier skal få innarbeidet kjernesaker og slagord, om de skal skaffe seg troverdighet og tillit på et tema, holder det ikke med fire ukers innsats rett før valget.

LES OM DE KRISTNE I VÅR VALGSERIE: Kristen-valg på fast grunn

Flere saker

Statsviter Svein Tore Marthinsen sier det ikke lenger er mulig å kuppe en valgkamp med sine en eller to dominerende saker.

– En klar trend er at velgerne er opptatt av flere saker. Det er ikke lenger slik at én sak, som EU eller skole, kan dominere valgkampen.

Han sier at troverdighet på ­flere områder er nødvendig for å vinne et valg.

– Da må man sloss om velgerne­ hver eneste dag.

Begge de to største partiene i Norge virker å ha tatt den nye realiteten inn over seg.

– Vi hadde registrert over 220.000 møter med enkeltvelgere allerede før sankthans, sier Kjersti Stenseng, generalsekretær i Arbeiderpartiet.

– Vi er opptatt av å møte velgere gjennom hele året.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Det er disse møtene de vektlegger. Partiet har sluttet å telle antall roser de har delt ut.

Heller ikke i Høyre har de ventet på noen offisiell valgkampstart.

– Så fort vi er ferdige med ett valg, begynner vi å planlegge det neste, sier Lars Arne Ryssdal.

Han sier mobiliseringen var godt i gang allerede i vår.

– Og så oppfordrer vi alle i partiet til å være med på utadrettede aktiviteter gjennom hele året.

LES OGSÅ: Smører velgerne med kaffe

Velgerne tidlig ute

Også de som faktisk skal nås er tidligere ute enn før, ifølge Stenseng.

– Vi ser at velgerne bestemmer seg tidligere enn før. I 2013 var det over 30 prosent som forhåndsstemte. Og folk er opptatt av politikk gjennom hele året.

Hun får støtte av Marthinsen.

– I 2013 så vi at valget var avgjort før de siste fire ukenes valgkamp. Det alene betyr ikke at innspurten har blitt uviktig, men det er litt begrenset hva man får til i sluttfasen.

Kalsnes peker på USA, hvor det finnes egne bedrifter som bare driver med valgkamp. Trenden med profesjonaliseringen av ­politikk har beveget seg til ­Europa og spesielt Storbritannia. Hun sier at selv om valgkampen­ strekker ut i tid, og selv om den også i Norge profesjonaliseres, holdes det igjen på et viktig punkt her i landet.

– Det er ikke like mye penger i norsk politikk. Så selv om man gjerne knytter til seg reklame­byråer til å skape kampanjer, utformes strategiene stort sett i partienes interne organer, fremdeles.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter