Nyheter

Er Jesus en problematisk rollemodell for overgrepsofre? spør britiske bibelforskere

– Det avhenger av forkynnelsen, svarer norske fagpersoner.

I evangeliene kan vi lese om hvordan Jesus blir avkledd, ydmyka og korsfesta av romerne. Han tar ikke til motmæle, men er taus i møte med Pilatus sine anklager.

Er Jesu stille lidelse problematisk for overgrepsofre? spør to britiske bibelforskere i en artikkel på det vitenskapelige nettstedet The Conversation.

Utfordrende rollemodell

Det er Katie Edwards, som er direktør for bibelforskningsinstituttet ved University of Sheffield, og M. J. C. Warren, som er bibelforsker ved samme institusjon, som tar opp spørsmålet. De mener måten Jesus tar villig imot ydmykelsene og lidelsen på, gjør ham til en utfordrende rollemodell for de som blir utsatt for seksuelle overgrep.

– Både stillheten og når han snakker ut, leder til mer smerte og vold. Dette bør lede til en undersøkelse av hvordan vi som samfunn verdsetter lidelse og spesielt stille lidelse i etterkant av metoo, skriver forskerne.

LES OGSÅ: – Kirken er for feig til å sette tydelige grenser

Feil

– En forkynnelse som bringer deg til taushet, er en feil forkynnelse, sier Elisabeth Torp, som er leder for Kirkelig Ressurssenter mot vold og seksuelle overgrep.

Hun mener Jesus har andre sider som rollemodell, som understreker at det er riktig å bryte tausheten og dele den vonde hemmeligheten med noen.

– Jesus ble utsatt for overgrep og svik, men han seira over ondskapen og døden. Han var også en som tålte å se, høre og vite om det som var vondt. Det var plass til hele livet i møte med Jesus, kanskje fordi han hadde opplevd det selv. Og han var like mye en som sa ifra om urett, som en som lider i stillhet, sier Torp.

Tåle

– Ser du at tekstene kan leses som at Jesus lot seg påføre krenkelsene og ydmykelsene?

– Ja, men det handler om hvordan fortellingene blir forklart. Vi vet at forkynnelse kan skade. Det gir den som forkynner et stort ansvar. Selv tenker jeg at det er helt motsatt – at Jesus tåler å høre om det vonde som skjer og at han tok et tydelig oppgjør med urett, sier Torp.

Hun understreker samtidig at andre menneskers støtte er et viktig supplement når en skal bryte tausheten og fortelle om en vond hemmelighet.

– I møte med mennesker som har vært utsatt for overgrep, er det viktig å ta imot fortellingen og hjelpe fortellingen frem der den hører hjemme. Da gjør du en Jesus-handling, sier Torp.

LES OGSÅ: Flere kirkelige fellesråd mangler skriftlige varslingsrutiner for seksuell trakassering og overgrep.

Makt

De britiske forskerne har feil perspektiv, mener Tormod Kleiven, som er førsteamanuensis ved Senter for diakoni og profesjonell praksis ved VID.

– En slik tolkning tar ikke hensyn til makta i relasjonen. En forutsetning for at Jesus tier, er at han er bevisst på at han også har makt til å stoppe krenkelsene, sier Kleiven, som skrev om overgrep i kristne miljøer i sin doktoravhandling.

Overgrepsofre har ikke den samme makta, påpeker Kleiven.

– Samtidig lærer kristendommen oss å vende det andre kinnet til. Kan ikke det gjøre det vanskelig å si ifra om overgrep?

– Mange av tekstene i Bibelen er utfordrende fordi de er kontante, og har ingen stor drøfting rundt hva de egentlig betyr. Men også det å vende det andre kinnet til, forutsetter at du har makt til å ta igjen.

LES OGSÅ: Vil ha kirkelig #metoo-aksjon

Spor

Tormod Kleiven understreker at å stå opp mot urett er en helt avgjørende del av den kristne etikken. Han tror likevel det er grunn til å være oppmerksom på slike lesinger av bibeltekstene som mener at det å tie i stillhet uansett er en kristen dyd, fordi det har vært en sterk del av den kristne kulturen.

– Det er mulig å lese disse tekstene som at det er greit å bli misbrukt, sier Kleiven.

– Har forkynnere vært for dårlige til å vektlegge andre perspektiver?

– Ja. Disse fortellingene har vært en sentral del av forkynnelsen uten at dette har blitt nyansert og hvor det blir gjort tydelig at den som er i maktposisjon har ansvar. Da kan den som er blitt krenket av et medmenneske i stillhet tolke det som blir sagt som om jeg må tåle å bli tråkka på. Det er absolutt noe vi ser spor etter hos noen overgrepsutsatte.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter