Nyheter

Endring i kringkastingsloven vil hindre spillreklame på nett og TV

– Dette betyr enormt mye for de 34.000 som har spilleproblemer i Norge, sier Jorunn Lossius (KrF).

Etter å ha sendt ut et høringsforslag for å få bukt med ulovlig markedsføring av utenlandske pengespill i fjor, vil regjeringen fredag foreslå endringer i Kringkastingsloven. De åpner for at Medietilsynet kan pålegge norske TV-distributører og internettleverandører å hindre tilgang til ulovlig markedsføring.

– Denne lovendringen betyr enormt mye for de 34.000 som har spilleproblemer i Norge, samt deres pårørende. Det er nettopp for å beskytte dem regjeringen nå kommer med denne viktige lovendringen, skriver Jorunn Lossius, familiepolitisk talskvinne i KrF, i en e-post.

Lovforslaget skal behandles i Stortinget på vanlig måte.

Langvarig kamp

Regjeringen har lenge ønsket å forby reklame for utenlandske pengespill. Tiltakene regjeringen i dag besluttet å gå videre med, kommer som et resultat av et høringsutspill fra mars i fjor. Ved daværende kulturminister Trine Skei Grande (V) foreslo regjeringen at utenlandsk pengespillreklame skulle forbys på norsk TV, og at Medietilsynet skulle gis lovlig hjemmel til å «hindre eller vanskeliggjøre tilgangen til markedsføring av pengespill».

Lossius, som er medlem av familie- og kulturkomiteen på Stortinget, synes det er viktig å ta grep.

– Lenge har spillselskap omgått norsk lov ved å sende TV-reklame fra utlandet, det er helt uakseptabelt. Dette er ulovlig. Med dette vil selskapene som snor seg unna norsk lovverk forhindres i å reklamere, mener hun.

Store inntektstap

Etter at forslaget ble sendt på høring, ga Kulturdepartementet analyseselskapet Oslo Economics i oppdrag å se nærmere på konsekvensene av en mulig lovendring. Medieselskaper som NENT og Discovery var svært kritiske til høringsutspillet, og Oslo Economics fant at forslaget vil ha stor innvirkning på de kringkasterne som får inntekter fra utenlandske spillselskaper.

«Discovery Networks Norway (DNN) og Nordic Entertainment Group (NENT) sin samlede inntekt fra reklame for utenlandske pengespill er på omtrent 500 millioner kroner årlig», skrev de i rapporten.

– Dette er selskaper som kynisk overkjører mennesker som har kjempet sin livs kamp mot spilleavhengighet. Deres forretningsmodell dreier seg utelukkende om profitt. For oss blir dette et veivalg hvor hensynet til de med spilleproblemer og deres pårørende må veie tyngre enn eventuelle økonomiske konsekvenser for bransjen, bemerker Lossius.

Saken oppdateres.

---

Fakta:

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter