Fra og med i dag kan du se den nye kampanjen til Den norske kirke (Dnk) over hele Norge. Kampanjen viser elleve vanlige mennesker med hvert sitt budskap, knyttet sammen av mottoet: «Rom for deg». Med denne bildeserien skal Dnk minne Norge om kirkevalget i september.
– Vi mener den sier noe vesentlig om kirkevalget. Nemlig at kirken er tilgjengelig for alle, at alle kan være med, og at man ved å gi en stemme kan være med å påvirke og sikre en landsdekkende og aktiv folkekirke, sier kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig.
LES MER: Den store guiden til Kirkevalget 2019
Landsdekkende
Leder i Kirkerådet Kristin Gunleiksrud Raaum mener kampanjen viser fram kirken som et inkluderende sted.
– Den norske kirke har 3,7 millioner medlemmer. «Rom for deg» er en kampanje som viser at kirken har rom for alle medlemmene – uansett politisk overbevisning, uansett om man går i kirken hver søndag eller ikke har vært der på mange år. Det skal være rom for deg.
Kampanjen er laget i samarbeid med kommunikasjonsbyrået Geelmuyden Kiese, og kostet rundt 700.000 kroner å utvikle. Det vil koste kirken omtrent fire millioner kroner å få distribuert den på TV, i aviser, nettaviser og på bussholdeplasser over hele landet.
Og kanskje viktigst av alt: Bildene skal også prege valgbrosjyren og valgkortet som sendes ut før valget i september.
– Vårt mål er at kampanjen skal bidra til å skape et større engasjement rundt de store spørsmålene i vår tid. Vi ønsker at flest mulig skal løfte blikket, delta i debatten og bruke stemmeretten i kirkevalget 9. september, sier Raaum.
Visuell, men uklar
Cecilie Staude er høyskolelektor ved institutt for markedsføring på BI handelshøyskole. Hun beskriver kampanjen som «fin å se på, inviterende og implementerende», men forstår ikke helt hva kirken vil frem til.
– Den fremstår som ekte med bilder av personer i situasjoner vi alle kjenner oss igjen i. Det som imidlertid ikke er helt tydelig for meg, er hva hovedbudskapet faktisk er. Bildene er fine, men veldig generelle, og med lite tekst er det ikke helt klart for meg hva kirken prøver å få frem her – ut over at i kirken er det rom for alle, sier lektoren.
Hun kan ikke forutsi hvor effektiv en slik kampanje vil bli. Dnk kan lykkes hvis de klarer å nå målgruppen, men også det er kirken utydelig på, mener hun.
– Jeg tror kampanjen vil score bra på oppmerksomhet. Den skiller seg ut i mengden av reklame vi ofte ser, som baserer seg på fakta og informasjon og i mange tilfeller appellerer mindre til oss. En fare kan dog være at bildene blir for generelle til at kampanjen får reell stoppeffekt, sier Staude.
LES MER: Kirken hyrer PR-byrå: – Kirken tror ikke på sin egen historie
‘Tam’
Trond Blindheim, tidligere rektor ved Høyskolen Kristiania, mener kampanjen bærer preg av å være laget av og for folk innenfor Den norske kirke. Han mener at kampanjen er for tam.
– Kampanjen «Rom for deg» er fin, selv om den sier det folk vet fra før om kirken: At det er plass til alle. Selv den mest hardnakkede ateist vil sannsynligvis finne noe, og slik sett er kampanjen åpen og inviterende. Men hvorfor går man så stille i dørene? Hvorfor bringer ikke kampanjen inn noe nytt? Jeg synes en slik kampanje burde være mer utfordrende, skape diskusjon gjennom å stille åpne spørsmål, og gi korte svar, eksempelvis: Hva skal vi gjøre med den norske mangelen på kristen tro?
– Hvor effektiv tror du denne kampanjen vil være?
– Jeg tror den først og fremst er effektiv mot menigheten, det vil si de som har et nært og fortrolig forhold til kirken. Men jeg tror den er for «tam» til å vekke diskusjon.
Selv om Blindheim stiller spørsmål ved hvor effektiv kampanjen vil være, tror han mange vil identifisere seg med de ulike budskapene, tenke seg om, og gå noen runder med seg selv.
– Majoriteten av kampanjer er informasjon i festantrekk som skriker etter oppmerksomhet. Mens denne kampanjen er beskjeden og diskret, og har et kort og enkelt budskap som adresserer målgruppene. Bildene er gode, budskapet er kort og kommuniserer direkte. Slik sett skiller den seg ut.